Social media blogs

4 redenen waarom werkzoekenden een blog zouden moetn starten

4 redenen voor werkzoekenden om te bloggen

Veel mensen zitten momenteel zonder baan en dat is natuurlijk heel vervelend voor die mensen. Het kan inmiddels iedereen overkomen en het eind lijkt nog niet in zicht. Maar wanneer ik aan mensen zonder baan vraag of zij bloggen over het onderwerp waar ze zoveel over weten blijven 99 v.d. 100 handen omlaag.

Op de vraag hoeveel mensen bedrijven kennen die bloggen gaan veel handen wel omhoog. Zoals ik er tegenaan kijk verschilt een bedrijfsblog in essentie niet van een persoonlijke blogsite.

Beiden zijn bedoeld om informatie te delen over een onderwerp waar je veel vanaf weet. Zoekmachine marketing bureau Search Result (inmiddels Springbok Agency) blogt over online ontwikkelingen en ikzelf op Brotherlouis.nl over mijn passie voor Zuidoost Azië.

Het hebben van een Linkedin profiel, een gelikt curriculum vitae en jezelf bij relevante recruiters en vacature sites aanmelden is een goede start, maar daarmee doe je nog niet iets wat iemand anders nog niet doet.

Er blijft geen branche gespaard tijdens de crisis. Iedereen kent inmiddels wel mensen die zonder werk zitten. Allerlei middelen worden ingezet om aan nieuw werk te komen. Iedere nieuwe vacature wil je als eerste hebben om er zo snel mogelijk bij te zijn. Dat doet me wel eens terugdenken aan de tijd dat ik vroeger op dinsdagmorgen om 7:00 uur Den Haag Centraal als eerste bij de krantenkiosk lag te wachten op de nieuwe ViaVia of De Particulier. Dat waren toentertijd de ‘blaadjes’ met het beste aanbod voor mensen die een kamer zochten. Een of twee uur later arriveren? Dan waren de blaadjes uitverkocht of had de desbetreffende verhuurder als minimaal 10 belletjes gehad van andere studenten.

 

Waarom blog je eigenlijk niet?

Dat vraag ik regelmatig aan mensen die werk zoeken. De redenen die ik vaak hoor zijn:

  1. Ik weet niet waar ik over zou moeten bloggen
  2. Blogs is toch alleen voor nerds?
  3. Ik heb geen technische kennis van websites
  4. Ik heb niet zoveel met internet

Wordt wakker! Veel of weinig werkervaring maakt niet uit. Iedereen weet dingen en je vindt dingen en veel mensen onderschattten de waarde van wat ze weten en vinden. Een blog is een manier om dat wat je weet en vindt te uiten. Blogs voor nerds? No way, er worden veel meer blogs geschreven over niet-internet-gerelateerde-onderwerpen dan over onderwerpen die daar wel aan gerelateerd zijn. Er zijn blogs over ondernemers uit de Achterhoek en blogs over het milieu dus waarom zou jij niet kunnen bloggen?

Kijk eens je eigen interesses of naar je vorige baan. Zijn treinen of het bakken van taarten passies van je? Werk je veel met administratieve systemen en loop je vaak tegen dingen aan waarvan je vindt dat het beter zou kunnen maar luistert niemand naar je? Daar is je onderwerp! Deel op een positieve manier jouw kijk op hoe het beter kan en geef in je blogpost ook ruimte voor anderen om hun kijk op jouw onderwerp te delen.

Het hebben van technische kennis is handig maar niet noodzakelijk om te starten. Op Wordpress.com kun je gratis een account aanmaken en een blog starten over het onderwerp van jouw keuze.

Heb je niet zoveel met internet? Zorg dat je er meer mee krijgt. Je zoekt immers een baan en mensen die jou een baan kunnen bezorgen zoals recruiters en P&O mensen, zitten wel op het internet. Zorg dat jij daar dus goed vertegenwoordigd bent als je op zoek bent naar een nieuwe baan.

 

4 redenen om als werkzoekende een blog te starten

De één vindt sneller een nieuwe uitdaging dan de ander. Maar wanneer je na een paar maanden merkt dat de dingen die je doet om een baan te vinden nog niet het gewenste resultaat opgeleverd heeft, dan wordt het denk ik tijd om dingen te gaan doen, die je nog niet gedaan hebt. En het opzetten van een blog kan één van die dingen zijn en dit zijn 4 redenen:

  1. "Als ze je niet kennen, kunnen ze je ook niet kopen"
  2. Gebruik de unieke kennis die je hebt
  3. Bloggen is een vorm van persoonlijke ontwikkeling
  4. Vergeet je passies niet!

1. Als ze je niet kennen, kunnen ze je ook niet kopen

Regel 1 in de BITS marktbenadering van Frans de Groot waar ik in 2010 een blog aan gewijd heb is je naamsbekendheid. Wanneer iemand je niet kent, hoe kan die persoon jou dan willen hebben? Dat werk bij bedrijven zo, maar bij mensen net zo goed. Als Piet Marijke niet kent, hoe zou Piet dan kunnen overwegen Marijke mee uit te vragen? Met andere woorden als hoofd finance van de firma Coolblue jou niet kent, dan kan hij jou nooit vragen om te reageren voor een relevante vacature.

Een blog is een middel om jezelf bekend te maken. Je geeft anderen de gelegenheid bekend te worden met hoe jij eruit ziet m.b.v. een foto van jezelf, met je kennisniveau en met jouw kijk op bepaalde onderwerpen waar jij veel van weet m.b.v. de blogs die je schrijft.

Met niet al teveel moeite zouden je artikelen door zoekmachines opgepikt moeten worden en zorg je daarmee voor een stroom gratis bezoekers naar je website. En lukt dat niet dan heb ik hier nog een blogpost met tips over zoekmachine optimalisatie. Tussen die bezoekers kunnen potentiële opdrachtgevers, werkgevers, recruiters of andere belanghebbenden voor een samenwerking zitten. Louisjansen.nl heeft eigenlijk helemaal niet zoveel artikelen. Maar het wordt lezers over het algemeen vrij snel duidelijk waar je mij voor kunt benaderen en waarvoor niet. Ik krijg nooit vragen via deze website over reistips naar Thailand of Laos. Die vragen krijg ik overigens wel op Brotherlouis.nl. Beide websites geven blijkbaar duidelijk genoeg aan wat voor soort informatie je kunt vinden en waar ik iets over weet. Ik krijg via Louisjansen.nl wel regelmatig verzoeken voor freelance opdrachten en ik wordt vaak gepolst voor tijdelijke of vaste functies passend bij de content waar ik over blog.

Iedere blogpost plaats je m.b.v. een link uiteraard ook op je Facebook, Google+, Twitter en Linkedin-profiel als er tussen je connecties mensen zitten waar deze info relevant voor is. Zo plaats ik op mijn Facebook-profiel zelden iets over mijn werk omdat dat toch meer als privé voelt en langs niet al mijn vrienden en kennissen iets met internet of online hebben. Op Twitter en Linkedin deel ik die blogposts weer wel. Daar zit voor mij relevant publiek.

Op die manier zet je je sociale profielen in om meer over jezelf te vertellen. Je laat zien dat er iets gebeurd op je sociale profielen en dat je het profiel onderhoud. Dat vergroot de kans dat recruiters jouw profiel bezoeken. Afhankelijk van de instellingen krijgen je connecties namelijk een update wanneer er iets op jouw profiel veranderd is. Zo zorg je dat je naam gecombineerd met jouw vakgebied top-of-mind blijft bij de juiste groep mensen. Je maakt je profiel er rijker door en de kans op een klik vanaf je profiel naar je blog wordt ineens een stuk groter.

Zorg dat op je blog duidelijk wordt waar je iets over weet. Dat werkt als een filter en helpt mensen om jouw naam te verbinden aan een bepaald onderwerp.

“Piet Blablachternaam, dat is toch die gast die laatst dat artikel over de nieuw pensioen wetgeving heeft geblogd? Ja ik zag een linkje voorbij komen op Twitter. Die gast weet er echt iets van”.

Misschien ben ik dan niet direct de persoon die op zoek is naar de kennis over pensioenen van Piet. Maar wanneer iemand mij vraagt of ik nog ‘een goeie’ weet in die branche en ik ken niemand anders dan Piet en het artikel heeft me geïnspireerd, dan is de kans erg groot dat ik Piet als referentie zal  noemen: “Kijk maar even op z’n blog, stond een goed artikel op laatst”.

Een blog helpt dus bij het bekendmaken van jezelf en is een vorm van personal branding.

 

2. Benut de unieke kennis die je hebt!

Het maakt niet uit of je een student bent die net uit de schoolbanken komt rollen of iemand die 10 jaar werkervaring heeft. Iedereen heeft unieke kennis en een eigen kijk op bepaalde onderwerpen. Wanneer je duidelijk bent over je achtergrond (net uit de schoolbanken VS medior VS senior etc) kunnen lezers van je blog je artikel in het juiste perspectief plaatsen. Dat betekent dat een schoolverlater net zo goed kan bloggen over een onderwerp als iemand met 10 jaar werkervaring. Je kijk als schoolverlater op een bepaald onderwerp kan juist heel verfrissend zijn t.o.v. die persoon die na 5 jaar met oogkleppen op een functie vervult.

Wanneer je bereid bent om die kennis te ontsluiten (lees: laat ze niet alleen in je hoofd zitten, schrijf het op en deel je kennis), laat je anderen weten wat jij weet en hoe je over dat onderwerp denkt. Voor een afgeronde opleiding HBO Psychologie heb je een afstudeeropdracht moeten vervullen. Je hebt je dus verdiept in een specifiek onderwerp. Wanneer je het afstudeeronderwerp zelf hebt mogen kiezen is de kans groot dat dat een onderwerp is waar je interesse ook ligt. Je eigen interesseveld is een uitstekende start voor het opzetten van een blog.

Iedere branche is altijd op zoek naar verbetering, efficiënter werken, innovatie etc. Jouw informatie of kijk op een onderwerp kan de ontbrekende schakel zijn in iets waar een bedrijf al een tijdje mee worstelt.

Kortom: Jouw kennis kan de oplossing zijn op het vraagstuk van de ander. En wanneer je die kennis deelt in een blog is de kans veel groter dat ‘de ander’ bij jou terecht komt dan wanneer die kennis in je hoofd blijft zitten.

 

3. Bloggen is een vorm van persoonlijke ontwikkeling

Wanneer je blogt is de kans groot dat je reacties krijgt. Dan kan onderaan je blog zelf zijn maar natuurlijk ook op de platformen waar je links naar je blog geplaatst hebt zoals Linkedin, Twitter of Google+. Lezers van je blog kunnen een andere kijk op je onderwerp hebben dan dat jij hebt. Je hoeft het met die andere kijk niet eens te zijn maar het verrijkt je geest en kennis. Ook door de discussie op een positieve manier aan te gaan, vragen te stellen etc.. Je leert dingen van meerder kanten te bekijken en je doet er leuke nieuwe contacten mee op.

En schrijf je leuk en inspirerend over een actueel onderwerp en/of anderen zijn later dan jij met het bloggen over een onderwerp, dan loopt je blogpost de kans vermeld te worden op een andere relevantie website. Zo bezocht ik begin 2012 het Trendsfactory congres. Ik was ’s avonds de eerste die een samenvatting postte en dit deelde op Twitter. Dit werd door de organisatie van het congres snel opgepikt. Ik kreeg hierdoor als eerste een vermelding op hun website en nieuwsbrief over de terugblik op het congres. Meer spot-on publiek kun je je niet wensen. En er zijn leuke reacties via Twitter en Linkedin op gekomen.

 

4.Bloggen hoeft niet altijd werkgerelateerd te zijn

Je hoeft niet per definitie over je werk te bloggen. Dat mag natuurlijk ook over een passie zijn. Een paar van mijn passies zijn fotografie, schrijven, reizen en internet. Die laat ik op Brotherlouis.nl samenkomen. Ik deel daar reistips, reisverhalen en reisfoto’s met andere reizigers en geïnteresseerden.

Brotherlouis.nl is ooit gestart om tijdens het reizen het thuisfront op de hoogte te kunnen houden en mijn wens om zelf 100% te kunnen bepalen hoe dingen er uit zien en werken. Iets wat niet kan bij Waarbenjij.nu bijvoorbeeld. Daarnaast wilde ik mijn kennis over internet en online marketing vergroten. Maar ik had bij de start in 2003 niet de intentie om er geld mee te verdienen. Inmiddels krijg ik regelmatig samenwerkingsverzoeken van allerlei partijen. Dat levert een prettige extra bron van inkomsten op.

Een ander voorbeeld is Judith, een vriendin van mij. Ze is een blog over voedselintoleratie gestart omdat ze daar zelf last van heeft. Voedseltolerantie en haar passie koken bleken aanvankelijk een lastige match. Totdat ze zich ging verdiepen in het onderwerp. Inmiddels deelt ze op haar blog tips en recepten van gerechten die a) erg lekker zijn, ook als je geen last van voedselintoleratie hebt, en b) veilig gegeten kunnen worden wanneer je last hebt van voedselintolerantie.

Judith zette een knelpunt om in iets positiefs. En zonder dat het de intentie was heeft de eerste wijnwebsite zich al gemeld die graag samen wil werken met haar recepten website. Dat was nooit gebeurd wanneer haar rijke kennis over voedselintolerantie offline was gebleven.

Bloggen hoeft dus niet altijd te gaan over onderwerpen waar je werkmatig veel mee te maken hebt. Bloggen over passies levert mooie rijke content op omdat je vanuit je persoonlijke interesse uitgebreid over het onderwerp kunt vertellen. Daarmee breng je het onderwerp nog meer tot leven, en creëer je kansen voor jezelf.

 

Werkzoekende waar wacht je nog op!

Iedereen die een baan zoekt kan dus bloggen. Het bedenken van een onderwerp zou met een studie op zak en/of werkervaring dus geen issue mogen zijn. Volg je hart, persoonlijke interesse en ervaring. Check welk onderwerp je goed ligt, waar je veel over weet. Mocht je zelf zonder werk zitten en/of met het idee spelen om een blog te starten. Dan hoop ik dat dit artikel je geïnspireerd heeft om het ook echt te gaan doen. Succes!!

Valkenboskade 672
2563 JR Den Haag

Ik help organisaties graag met het opzetten van chatbots, voice assistants en digitale service & sales concepten. Daarnaast deel ik mijn expertise ook graag om bestaande digitale omgevingen zoals webshops, self-service functionaliteit en mobiele apps te optimaliseren.

 

© Copyright 2010-2024 Louis Jansen Digital Consultancy. All Rights Reserved

Search