Social media blogs

Social Media Congres 2011

Social Media Congres wint 9 prijzen

In plaats van een standaard verslag van het Social Media congres dat op 23 & 24 februari jl. werd gehouden in het Amsterdamse Mövenpick Hotel, heb ik acht schitterende prijzen weggegeven. Was jij één van de sprekers tijdens het Social Media Congres 2011, check dan snel het lijstje hieronder om te zien of jij in de prijzen gevallen bent. Iedere prijs is van commentaar voorzien. Sprak je niet maar nam je deel, dan kun je zelf nog suggesties voor prijzen geven die ik vergeten ben.

Dit verslag is uiteraard een weergave van wat ik van het congres vond en dus lekker subjectief. Eén ieder ander mag daar iets anders van vinden en zie dat als een uitnodiging om naar hartenlust hieronder wat comments achter te laten.

 

De prijswinnaars

 

Prijs voor "Beste inhoudelijke sessie"

Die gaat naar Patrick Kint van Yoursocial.nl. Hij sprak over Social CRM en was daarmee een van de weinige sprekers die onderwerpen aanhaalde die ik op dit congres had verwacht. Kijken naar de toekomst. Welke raakvlakken hebben CRM en Social Media. Welke verschillen zijn er tussen acquisitie van nieuwe klanten en bestaande klanten. Wat kun je hiermee binnen Social Media. Wat is de financiële waarde van Social Media en hoe druk je die het beste uit. Na bijna 1,5 dag aan boeiende en minder boeiende sprekers werd ik eindelijk echt wakker geschud, hulde!

Patrick's presentatie op Slideshare

 

Poedelprijs voor "Minst boeiende sessie"

Bescheidenheid siert de mens. De zichzelf tot "B2B eCommerce Guru" gekroonde Dick Raman (het staat echt in de bio van zijn Twitter-profiel) van BrandReact woont als Nederlander alweer een tijd in Miami. Daarmee leek hij de feeling met wat zich in Nederland afspeelt een beetje kwijt te zijn. Ik miste een lijn in zijn verhaal. Het was eigenlijk geen verhaal maar een hoop plaatjes van voorbeelden dit ik een jaar geleden ook al voorbij had zien komen op diverse fora. En wanneer je je vervolgens waagt aan een uitspraak als "Ach dat Hyves dat gaat hartstikke dood joh" zonder enige vorm van onderbouwing, zakt bij mij de broek spreekwoordelijk flink af.

Het aantal tweets met meningen over zijn sessie sprak boekdelen alsmede het aantal sprekers dat later die dag duidelijk anders dacht over een aantal zaken. Het punt dat Dick ten slotte maakte was dat ieder bedrijf een Chief Listening Officer zou moeten hebben. Ja Dick laten we met alle mogelijkheden die Social Media biedt alleen maar gaan luisteren.

Voor mij was de keynote in elk geval een reden om 's middags niet naar de parallel sessie van Dick te gaan. Maar wie weet dat dat wel een ontzettend gaaf/leuk/goed verhaal was. Iemand daar geweest?

 

ADHD-troffee voor "Meest enthousiaste spreker"

Mogelijk een inkopper voor kenners, ,maar wanneer Martin van Kranenburg spreekt op een congres, dan weet je als medespreker die hemt kent, bij voorbaat dat het lastig wordt om enthousiaster te presenteren dan Martin. Net geen ADHD en daardoor nog altijd buitengewoon aangenaam en inspirerend om naar te luisteren, weet Martin de zaal als geen ander te boeien. Ik krijg daarbij in positieve zin associaties met Marc-Marie Huijbregts.

Transparantie siert Martin. Hij gaf eerlijk toe nog niet eens zo heel lang actief te zijn binnen Social Media. Daar dan gewoon staan met een goed verhaal is is je shit goed op orde hebben.

Van zoeker naar boeker, dat is waar Martin over sprak. Met als voorbeeld een case van nieuwkomer Micazu.nl, dé site voor vakantiehuisjes die je rechtstreek bij de eigenaar huurt.

Martin vertelde niet alleen dat Social Media effectief kan zijn, juist voor bedrijven zonder grote budgetten. Hij legde ook uit hoe, wat en wanneer hij dat deed en wat dat opleverde. In praktische en begrijpelijke taal.

Geachte oplettenden, ja ik blog voor Martin van Kranenburg en nee dat is niet de reden dat ie deze topprijs van mij krijgt. Als je erbij was, of Martin eerder hebt horen spreken, dan weet je wat ik bedoel.

Bekijk Martin's presentatie op Travelnext.nl

 

Man-bijt-hond-award voor "Meest bijzondere spreker"

Deze award gaat met vlag en wimpel naar Sander Veenhof. Bij het betreden van het podium hield ik mijn hart vast bij het zien van deze lange magere kerel met overhemd vol met gekleurde bolletjes. Deze sessie kon in mijn ogen twee kanten op gaan. En ook bij het zien van de eerste slides van zijn presentatie had ik niet durven dromen dat dit de meest boeiende sessie zou gaan worden van het hele congres. Niet v.w.b. inhoud waar ik voor kwam maar wel voor creativiteit, briljantheid, openheid en het laten zien van waartoe mensen in staat zijn wanneer verse geesten de vrijheid krijgen om te creëren. Sander is afgestudeerd in de richting "instabiele media" en steekt veel tijd in allerlei creaties die betrekking hebben op Augmented Reality. Met een aantal projecten die waren mislukt kreeg Sander eenvoudig de lachers op zijn hand. Ideaal die zelfspot! Een paar van zijn briljante creaties.

Sander heeft als ik het goed begrepen heb samen met andere startende kunstenaars kunst verzameld waarmee hij in het Museum of Modern Art in New York zijn eigen tentoonstelling georganiseerd heeft. Niet echt, maar virtueel. Dus je loopt door dat museum en je ziet niets, maar kijk je door het beeldscherm van je smartphone m.b.v. een speciale Moma Layar, dan zie je naast het echte doek bijvoorbeeld een virtueel kunstwerk hangen. Zo liepen honderden mensen door die beroemde museum heen met een smartphone voor hun neus gericht op muren, vloeren, plafonds etc.

Sander heeft voor een evenement virtueel ooit good old "Eddy the Eagle" gelanceerd. Die zag je dus ook alleen wanneer je je smartphone richtte op de juiste plek en ook echt mee bleef gaan met een verplaatsende Eddy the Eagle in beeld. De coördinaten van de afbeelding zijn zo geprogrammeerd dat Eddy momenteel nog altijd ergens rondvliegt. Briljant!

En op dezelfde wijze heeft hij bij het Frascati theater in Amsterdam de beroemde raket uit Kuifje's "Raket naar de maan" ook echt gelanceerd. Check zelf het AG-filmje inclusief lanceringsgeluiden!

Check Sander's website

 

Prijs voor "Te algemene briefing"

Een prijs voor de organisatie zelf. Een suggestie voor hen: graag wat meer diversiteit in de sessies volgend jaar. Mij is nu 3x uitgelegd hoe een persoonlijk Facebook-profiel gemaakt kon worden, 4x hoe Linkedin werkt. Tig keer de boodschap dat we vooral moeten gaan luisteren, dat we onze klanten serieus moeten gaan nemen, een dialoog met ze aan moeten gaan etc. Los van het feit dat ik, een veel andere bezoekers dat al wisten is het prima dat dat verteld is aan mensen die dat besef nog niet hadden. Maar e.e.a. werd wel heel vaak herhaald in diverse sessies. Sessies hadden wel een verschillende titel, maar v.w.b. boodschap verschilde ze lang niet altijd even veel van elkaar. Na navraag gedaan te hebben begreep ik van één van de sprekers dat hij gevraagd was om "iets over Social Media te komen vertellen". Met die opdracht is het niet vreemd dat veel sessies tot dezelfde kern komen. Op naar meer diversiteit wat mij betreft!

 

Greeny voor "Meest duurzame sociale initiatief"

"Consumenten samen voor een duurzaam Nederland." Dat is in 1 regel de boodschap van Nudge.nl. Een mooi initiatief om zoveel mogelijk stippen te verzamelen je steun te betuigen aan een betere wereld. Nudge.nl is nog niet zo heel veel meer dan een website met wat pagina's maar de gedachte erachter is groot en zinvol. Ik kan een stip zetten op de kaart van Nederland. Anderen kan ik uitnodigen om dat ook te doen. Ik kan zien hoeveel anderen door mij een stip gezet hebben. Daarmee betuigen ze hun steun aan een duurzamer Nederland. Dat kan zitten in het plakken van een Nee-Ja sticker op je brievenbus of het opzeggen van De Telefoongids maar ook in het uitschrijven van een contest onder slimme mensen om te onderzoeken hoe kerken, die nu met vieze dure stookolie verwarmd worden, anders verwarmd kunnen worden. Energieboeren, slimme mensen en universiteiten doen mee. Niet altijd om direct met een oplossing te komen, maar wel om kennis te delen en aan te zetten tot innovatie. En dat alles met Social Media als grote driver.

Jan van Betten hulde voor dit groene topinititatief. En nu iedereen een stip zetten op https://nudge.nl/, daarna lekker sharen in al je sociale netwerken! Ik heb al 2 nudges afgerond en op het moment van schrijven zijn er via mij alweer 3 stippen geplaatst door anderen. Stippen maarrrr!!

 

Glazen beker voor "Meest transparante sessie"

Directeur Communicatie Jan Driessen van Aegon was buitengewoon open en hing aardig wat 'vuile was' op over een schitterende case die Aegon geleerd heeft wat de impact van Sociale Media op journalistiek is. Gerenomeerde media als Het Financieele Dagblad die iets publiceren zonder bronnen te chechen, Sociale Media die dit binnen no-time overnemen en kamerleden die daar weer kamervragen over gaan stellen.

Binnen een aantal uur bleek iets ontketend te zijn over iets wat er niet was: Aegon zou zich niet houden aan de nieuwe bonusregels die afgesproken waren met de staat na het ontstaan van de kredietcrisis. Dat dat niet klopte was, stond duidelijk in de cijfers/boeken van Aegon was als beursgenoteerde onderneming als publieke informatie toegankelijk is. Journalisten hadden simpelweg hun huiswerk niet goed gedaan. Mogelijk te wijten aan de scoringsdrift van media om nieuws te produceren etc, mogelijk iets anders. Het zal nooit 100% duidelijk worden. Maar de wereld is wat dat betreft voorgoed veranderd volgens Jan. In de tijd dat hij nog voor Brandpunt en Netwerk werkte, had nieuws nog de tijd om de groeien. Tegenwoordig is iets in 30 minuten de wereld rond en staan de eerste camerawagens op de stoep.

Hopelijk gaan meer mensen beseffen dat het klakkeloos citeren van tweets of het vermelden van zomaar een blogpost als bron van iets (het staat daar, dus is het waar?), niet altijd leidt tot kwaliteit.

 

Last-minute Award voor "Presentatie met kortste voorbereidingstijd"

Een extra prijs! Jawel, zoals ik bovenin had beloofd, bestond er ruimte voor suggesties voor extra prijzen. Bij deze! De extra prijs is er een voor Jan Willem Alphenaar. Jan Willem heeft in een indrukwekkend korst tijdsbestek een boeiende presentatie over content sharing gemaakt. Jan Willem liet zien hoe hij m.b.v. diverse sociale platformen succesvol nieuwe opdrachten genereerde. Om goed te kunnen onderbouwen waaorm hij deze prijs verdiend heb ik de timeline van de week voorafgaand aan het congres hierover vermeld. Jan Willem, petje af voor je flexibiliteit.

  • Donderdag 17-2 / 22:00 - ontvangst beknopte briefing v.d. organisatie
  • Vrijdag 18-2 / 06:55 - aanlevering concept presentatie + bio door JWA
  • Vrijdag 18-2 / 10:09 - ontvangstbevestiging tijdschema / programma
  • Vrijdag 18-2 / 18:30 - 2e maal aanlevering concept presentatie + bio (verkeerd aangekomen)
  • Zaterdag 19-2 / ergens in de morgen - akkoord op concept
  • Door overvolle agenda was er niet eerder tijd dan dinsdag 22-2 om 19:30 om te starten aan het maken v.d presentatie
  • Dinsdag 22-2 / 19:30 - start maken presentatie
  • Woensdag 23-2 / 05:00 - verder met presentatie
  • Woensdag 23-2 / 10:00 - start autorit Eindhoven - Amsterdam
  • Woensdag 23-2 / 13:00 - start workshop / presentatie

Na zo'n race verdien je gerust een lekker glaasje pils en een sessie aan een beademingsapparaat! 

 

Überexpectator wisseltroffee

Deze prijs geef in aan mijzelf, ondanks dat ik inderdaad geen spreker was. Maar wat heerlijk om jezelf een prijs te geven. Ik doe dit omdat ik gemiddeld gezien het niveau van de sessies matig vond (zie Prijs voor "Te algemene briefing" hierboven"). Ik miste echt strategische onderwerpen. Er werd wel gesproken over zaken die strategie raakten, maar het uitzoomen en overzicht over je gehele bedrijfsvoering en welke plaats Social Media daarin hebben, dat heb ik echt gemist bij de meeste sessies..

Ik vond dag 1 niet best. De openings- en sluitingskeynotes van respectievelijk Polle de Maagt en Antal de Waij daargelaten. Die waren zoals het hoort: inspirerend! Dag 2 was gelukkig een stuk beter met een aantal toppers maar veel onderwerpen/vragen die ik had verwacht zijn de revue niet gepasseerd. Vragen zoals:

  • Welke invloed hebben de effecten van Social Media op het behalen van mijn bedrijfdoelstellingen
  • Wat betekent de effecten van Social Media voor mijn bedrijfstrategie
  • Best practices van business cases (al die mensen die aan Social Media werken, hoe maak je die accountable?)
  • Welke rol hebben Sociale Media in de "reis van de klant" (proces van oriëntatie, aankoop etc.)
  • Hoe ga je om met de diverse identiteiten van je klanten in de diverse netwerken versus de identiteiten in je database
  • Welke influencers die je in je database hebt, zorgen voor welke effecten op welke platformen en welke andere klanten beïnvloeden zij, wat is vervolgens hun gedrag
  • Kortom wel rol heeft Social Media in the big picture voor jouw bedrijf

Mijn eigen verwachtingen volgende keer dus wellicht wat naar beneden bijstellen. En niet iedereen bedoeld het zelfde met 'strategie'. Gaat dat over strategie binnen social media, of is dat de impact van social media op je algehele bedrijfstrategie?

Valkenboskade 672
2563 JR Den Haag

Ik help organisaties graag met het opzetten van chatbots, voice assistants en digitale service & sales concepten. Daarnaast deel ik mijn expertise ook graag om bestaande digitale omgevingen zoals webshops, self-service functionaliteit en mobiele apps te optimaliseren.

 

© Copyright 2010-2024 Louis Jansen Digital Consultancy. All Rights Reserved

Search