Verslag Emerce eDay 2013
Omdat ik weer eens een jaartje aan mocht schuiven tijdens een van de weinige online events in den lage landen dat er écht toe doet, ga ik dit jaar een poging te wagen om live te bloggen tijdens Emerce eDay 2013. We trappen de dag af met een keynote van Ji Lee van Facebook.
Ji Lee - Facebook | Ideas are nothing. Doing is everything.
Door wat file geneuzel en een lange wachtrij voor de deur van de Convention Factory in Amsterdam, het nieuwe onderkomen van Emerce eDay, viel ik met een fijn rijtje T-Mobile collega's helaas pas halverwege de keynote van Ji Lee van Facebook binnen. Ik vond Ji wat lastig te verstaan door zijn accent.
"Clear is better then clever"
Ji Lee - Facebook
Transparantie en authenticiteit zijn de grootste drijfveren voor het succes van Facebook: "Clear is better then clever". Ji had een interessante kijk op de advertentie branch. De advertentie wereld zal steeds meer gaan verschuiven van ADVERTising naar ADDvertising. Met het eerste bedoelde Ji het trekken van aandacht. Met het tweede verwacht Ji dat de adverteerder ook daadwerkelijk iets moet gaan toevoegen aan de reclame. Meer ervaring, meer experience, meer transparantie en authenticiteit.
Toen was de sessie helaas alweer voorbij. Tijd voor koffie en een zoet ontbijtje van koek en karemeldingetjes.
Jon Matonis - Bitcoin | The appeal of a nonpolitical currency
Het was even wennen om met een headset op een sessie te volgen. Die headset bleek hard nodig te zijn vanwege de geluidsproductie uit de grote hal naast zaal 2. Anyway, Jon Matonis van Bitcoin heeft een flink verleden in de bank industrie incl. creditcards. Hij noemt zichzelf tegenwoordig een Crypto Economist.
"Bitcoin is to legal tender as BitTorrents are to copyrights"
Jon Matonis - Bitcoin Foundation
Bitcoin, voor degene die het nog niet weten, is een non-profit organisatie en een munteenheid. Net als de Euro en de Dollar. Minor detail is dat het om een digitale munteenheid gaat. Er zijn dus geen koperen muntjes of biljetten in omloop. Je kunt Bitcoins ook niet bij een bank kopen o.i.d. Hoe kom je er dan wel aan? Je kunt Bitcoins omwisselen via een computer of smartphone zonder dat er een bank aan te pas komt.
Geen bank nodig voor Bitcoin betalingen
Het betalingsverkeer verloopt dus ook niet via een bank. Dat in tegenstelling tot ons reguliere geld wat, wanneer je een internet betaling doet bijvoorbeeld, altijd via een bank verloopt. Geen bank, is minder kosten. Geen gedoe met privacy o.i.d. en geen invloed van politiek op de munteenheid. Het maffe van de munteenheid si dat er in totaal nooit meer dan 21 miljoen Bitcoins in omloop zullen komen. Dat betekent dat de waarde van de munt ook niet kunstmatig hoog gehouden kan worden of juist kan dalen.
Bitcoin niet anders dan bestaande manieren van betalen
Jon vertelt dat Bitcoins niet heel anders in dan onze bestaande manier van betalen. Bitcoins werken als een soort token. Zodra je een Bitcoin weg geeft heb je het niet meer. Net zoals een briefje van € 10. Voorgangers van Bitcoin die al soortgelijke dingen probeerden te doen zijn Hashcash, B-Money en BitGold.
Bitcoin is volgens Jon ontstaan door legacy infrastructuur en het centraliseren van betalingsverkeer. Bij een Bitcoin betaling heb je het geld direct. Dit in tegenstelling tot normaal betalingsverkeer via internet waar vaak nog een vertraging in zit zoals bij banken en creditcard maatschappijen.
Betalen met Bitcoins is veiliger dan internet-bankieren en Bitcoin is stabieler dan de Euro. En omdat er geen bank aan te pas komt, heb je je eigen Zwitserse 'bankrekening'. Het betalingsverkeer van Bitcoins is niet terug te herleiden naar een identiteit. In Berlijn is er zelfs al een horeca ondernemer die zijn leveranciers betaalt met Bitcoins.
Voordelen van Bitcoins:
- First mover
- Onafhankelijke munteenheid met beperkt aantal Bitcoins
- Geen financiële intermediair zoals een bank nodig voor een betaling
- Enorm lage kosten
- Kan niet door politiek gemanipuleerd worden
- Betalingsverkeer is niet te linken aan een identiteit
Hans de Zwart - Bits of Freedom | Digital Civil Rights
Hans, een wat mij betreft jongere versie van acteur Victor Reinier, triggert de intiem kleine zaal direct door te vermelden dat hij van abstracte plaatjes houdt. En wanneer je hier niet van houdt beter kunt vertrekken. Direct bij de les dus.
"Wees niet lui, maak bewuste keuzes"
Hans de Zwart - Bits of Freedom
Hans vertelt over zijn grote inspiratiebron: Marshall McLuhan. Wijlen McLuhan richtte zich vooral op het begrijpen van de wereld. Als voorbeeld de TV. Gaat het om wat er op TV is, of om het resultaat dat je door TV te kijken op je luie reet op de bank eindigt.
Hans laat een flink aantal voorbeelden zien van censuur. We krijgen dingen voorgeschoteld en er wordt met ons gespeeld. De censuur bereikt zijn top wel wanneer Apple het 'Natte voeten'-lied van De Smurfen censureert omdat het woord 'natte' in de titel voorkomt. Hoe ver gaan we t.a.v. privacy en censuur.
Edward Snowden
Uiteraard komt Edward Snowden als voorbeeld voorbij. Snowden legde pijnlijk bloot dat te veel macht en controle bij 1 partij, in dit geval de NSA, de burger niet dient. Informatie wordt dagelijks gemanipuleerd, ook door onze eigen regering, die uit zijn verband gerukte teksten over de miljoenennota "Miljoenennota knappe prestatie - Trouw" bijvoorbeeld in Abri's gebruikte. Terwijl de context van die quote echt anders was in het desbetreffende artikel in Trouw.
Hans roept op tot het maken van bewustere keuzes. Neem niet zomaar aan wat je ziet of hoort, wees niet lui en eis transparantie. Minister Plasterk heeft bijvoorbeeld nog steeds geen duidelijkheid gegeven over wat de Nederlandse regering wist of weet van het PRISM observatie programma van de Amerikaanse organisatie NSA. Daar komt mogelijk binnenkort antwoord op wanneer Edward Snowden NSA activiteiten ten aanzien van Nederland gaat onthullen.
Big Brother Award voor de belastingdienst
Bits of Freedom deelt overigens ieder jaar de Big Brother Award uit. Die ging afgelopen jaar naar de belastingdienst. Die kreeg deze prijs o.a. omdat parkeren gedigitaliseerd is. Nu is dat een mooie vooruitgang. Echter, de parkeergegevens zouden 8 weken bewaard mogen worden. Die zijn niet weggegooid na 8 weken met als resultaat, dat de belastingdienst de gegevens gebruikt heeft om te controleren of mensen niet te veel privé kilometers als zakelijk gereden kilometers opgegeven hebben. Als je dat doet dan mag dat uiteraard niet. Alleen is bij wet vastgelegd dat de gegevens na 8 weken weggegooid zouden moeten worden. De overheid is dus net zo goed fout. Maar wie doet er iets aan?
Sessie met ballen
Nog even een extra dankwoord voor Bits of Freedom en de eDay organisatie dat Bits of Freedom hier tussen allerlei data & commerciële cookie-monsters durfde te spreken om ook een weerwoord te geven aan alle mogelijkheden van het digitale landschap. Daarnaast was dit een van de weinige sessies ooit door mij bijgewoond tijdens een Emerce eDay waar ook echt een volwassen discussie ontstond. Mensen vinden hier ook iets over. Veel privacy aspecten zijn van twee kanten te belichten. Hulde voor deze sessie!
Paul Postma Marketing Consultancy | Anatomie van de verleiding
De titel van de sessie is de titel van het nieuwe boek dat Paul plugt in deze sessie. En daar is met een inhoudelijk goede sessie helemaal niets mis mee. Paul trapt af met een korte uitleg van het oude brein en het nieuwe brein. Als voorbeeld het strand. Stel dat je daar al 30 jaar niet geweest bent, en je komt er weer. Dan is de zee niet veranderd (= oude brein) maar de kustlijn die je ziet wanneer je je naar de landzijde omdraait wel (= nieuwe brein).
Paul is voormalig Marketing directeur van Wehkamp en heeft zich inmiddels toegelegd op Neuro Marketing. Iets wat me mateloos interesseert. Je kunt dan bijvoorbeeld onderzoek doen naar de vraag: Waarom doen wij zo raar?
Ons brein is al 100.000 jaar oud
Het antwoord van Paul: Omdat ons brein al 100.000 jaar oud is. Hierdoor heb je mensen die om 3.00 uur 's nachts een roze bankstel online bestellen. Een voorbeeld uit het marketing verleden van Paul bij Wehkamp. Onze oerdriften overheersen nog altijd. En die oerdrift heet "voortplanting", waar Paul zich direct voor ver-excuseert hèhè.
Om zich in te dekken heeft Paul, die econoom is, alles wat hij zegt laten checken door een neuroloog. Paul gaat verder. Ons oude brein is ons meer de baas dan ons nieuwe brein. Verleiding kun je gewoon zien wanneer je de juiste apparatuur hebt. Je neemt iets waar en op dat moment is de beslissing gemaakt.
Obama zou gaan winnen
Hier is ook onderzoek naar gedaan tijdens de laatste Amerikaanse verkiezingen. Dit onderzoek was gericht op het waarnemen van emotie onder potentiële kiezers. Reeds twee weken voor de verkiezingen kon o.b.v. gemeten emotie reeds voorspeld worden dat Obama zou gaan winnen. Dat kwam omdat er bij het zien van foto's en beelden van beide kandidaten de negatieve emotie bij Romney de boventoon voerde. Misschien een beetje een koe in de kont kijken (wat als Romney wel gewonnen had) maar toch.
Al met al een leuk en redelijk commercieel verhaal. Veel verwijzingen naar zijn nieuwe boek (ik herhaal de link niet). En om heel eerlijk te zijn voor mij niet heel veel nieuws omdat ik delen van dit verhaal begin 2012 al hoorde tijdens de sessie van Martin de Munnik tijdens Trendsfactory 2012. Maar dat doet niets af aan de inhoud van het verhaal van Paul die vol passie en enthousiasme een deel van de lunchtijd vulde.
Mikael Wintzell - Klarna | From start-up to grown-up
Klarna is een oplossing waarbij het aloude betalen-op-rekening weer van stal wordt gehaald. Dit keer echter alleen voor online winkels. Dat betekent dat je als consument bij een online aankoop eerst je spullen ontvangt, en pas daarna afrekent. Sinds 2010 is het van origine Zweedse Klarna ook actief in Nederland.
"Betalen hoort net zo simpel te zijn als het aanklikken van een Facebook like-button" Mikael Wintzell - Klarna
Wereldwijd zijn er zijn duizenden webwinkels die Klarna als betaalmiddel aanbieden. Behalve betalen op rekening kun je er als consument ook voor kiezen om je factuur in termijnen te betalen i.p.v. in één keer.
De volgende punten waren verantwoordelijk voor het succes van Klarna als start-up. Kan handig zijn wanneer je zelf nog eens ondernemersplannen hebt: Creëer een complementair team, tel je uren, wees eensgezind over je ambitie en wees open & transparant.
Klarna leerder om tijdens het recruitmentproces ook extra kritisch te zijn tijdens de groei die het als start-up doormaakte. Je wilt er zeker van zijn dat je de juiste mensen aan boord krijgt. Delegeer en geef verantwoordelijkheid. Een korte en leuke informatie sessie. Wel benieuwd hoeveel webwinkels (die er toe doen) binnen 3 jaar ook daadwerkelijk van Klarna gebruik maken.
Fabrizio Gentille - Deezer | The Human Touch in Streaming Media
Als groot muziekliefhebber baalde ik eerder op de middag al als een stekker dat er bij de sessie van muziekherkeningsoftware Shazam geen plaats meer beschikbaar was. En omdat een ezel zich niet tweemaal aan dezelfde steen stoot, zorgde ik ervoor dat ik 10 minuten voor tijd braaf aanwezig was bij de sessie van Spotify tegenhanger Deezer.
De sessie werd verzorgd door Fabrizo Gentille. Herstel, na een intro van 2 zinnen droeg Fabrizo het woord direct over aan collega David Deslandes. Deezer heeft als online muziekstreaming dienst inmiddels 20 miljoen actieve gebruikers in 180 landen.
De strategie is vrij simpel. Zorg dat je binnen een aantal grote markten met lokale partners samen werkt om je merkt op te bouwen. Als markten onder meer automotive en telecom gekozen. In Nederland zien we dat terug door de deal die Deezer met mijn werkgever T-Mobile heeft.
Verder organiseert Deezer veel Brand-Events. Hierbij kiest Deezer de juiste muziek uit die het best bij de desbetreffende partner past. De diverse voorbeelden met o.a. Sony en Coca-Cola lieten duidelijk zien dat Deezer een experience gerichte club is. Muziek is één van de middelen om die experience te geven. Dit biedt tal van kansen voor bedrijven die op een andere manier aan hun merk op willen bouwen. Deezer kan daarbij helpen als muzikale content leverancier. En geheel 2013-proof hoef je deze muziek niet zelf te hosten maar is er een API beschikbaar. Ideaal voor B2B deals!
Deezer is trouwens dol op Nederland. Omdat wij Nederlanders dol zijn op nieuwe dingen uitproberen. Playlists zijn erg belangrijk voor het succes van Deezer want mensen zijn nog altijd dol op lijstjes.
Michael Shanks - Stanford University | The Future of Personal Mobility
En dan tot slot de keynote van Michael Shanks. Wat kunnen we hier over zeggen. Termen als Professor Barabas of Zonnebloem kwamen voorbij. Terwijl je zou verwachten dat de universiteit die o.a. Google's Larry Page en Sergey Brin opleidde voor die twee een grote inspiratiebron zou moeten zijn geweest.
Maar wat net zo goed mogelijk is, is dat net als Larry en Sergei compleet anders over veel dingen denken als ons simpele mensen, Michael Shanks dat ook doet. Na een minuut of 10 waren een behoorlijk aantal mensen al flink afgehaakt.
Aan de tweets te zien werd de inhoud van Michael's sessie die ging over hoe de toekomst van auto's er uit zou kunnen zien, erg divers ontvangen. Feit is dat een flink aantal mensen voortijdig de zaal verlieten. Daarom wellicht aardig om die diversiteit van reacties in een aantal tweets te laten zien. Of struin zelf de Twitter-timeline even door op "#eday 2013 shanks".
Mij inspireerde de sessie van Michael Shanks in elk geval veel te weinig. Het was niet het verwachte vuurwerk aan het eind van de dag en dat was erg jammer. Wat mij betreft mag er volgend jaar weer iemand zijn die mij zonder moeite in de zaal houdt terwijl er buiten koude pilsjes staan te wachten. In 2009 hing iedereen aan de lippen van afsluiter Gary Vaynerchuk. Niemand wilde naar de bar. This is how to end an eDay: check de beelden van 2009 op YouTube en geniet!
Wrap-up Emerce eDay 2013
Een zeer inspiratievolle dag met veel diverse sprekers. Wat me opviel was het lage aantal sessies waar het woord "Social" in de titel voor kwam. Een verademing na een aantal jaar van social-terreur sessies waarin bureau zus-of-zo weer een volgende succes-case presenteerde. Niet is mee, maar te veel van hetzelfde.
Als locatie moet ik wel even wennen aan de Convertion Factory. De locatie lijkt wat kleiner en niet alles lijkt logistiek lekker ingericht op 2.000 man in 1x zaaltjes in en uit waardoor flinke wachtrijen ontstonden, ook bij de entree al. Het zonnetje lachte ons daar gelukkig toe en het was voor het eerst dat de Convertion Factory dit event ontving. Ik laat me graag verrassen bij de volgende editie. Zie je daar!
P.S.: Mocht ik iets gemist, onjuist vermeld, of op tenen getrapt hebben, laat het me weten. In de vorm van terug trappen op mijn tenen, dreigtweet of een leuke reactie hieronder.