Ecommerce blogs

Verslag van de Emerce eDay 2010

Verslag Emerce eDay 2010

Emerce eDay 2010. Na m'n eerste eDay vorig jaar waar ik erg enthousiast van thuis kwam waren bij mij de verwachtingen hoog gespannen. Woonachtig in Den Haag is eDay bijna een thuiswedstrijd. Ik ben inmiddels geen 18 meer en dus is een stukje comfort altijd welkom. De vooraf gecommuniceerde beschikbare pendelbussen vanaf Rotterdam CS zag ik met gepaste blijdschap tegemoet.

Wat snel en comforabel had kunnen zijn werd 20 minuten op en neer lopen van het stationsplein naar de taxi en vervolgens weer naar de blijdorpzijde waar donkerblauwe busjes zouden staan. Door op en neer geloop en wachten op tweets van de organisatie miste ik helaas de 1e keynote maar dat mocht pret niet drukken. Wel fijn dat er zo lekker snel gereageerd werd op de tweets!

 

Internet of Things - IBM Benelux

John Post, CTO van IBM Benelux, had de dankbare taak om voor mij de eerste spreker te zijn. De sessie vond buiten (!) plaats in een oude gele Amerikaanse schoolbus. Erg geinig, wel wat klein maar erg knus en vooral weer eens wat anders. Plat schermpje en een mic erin en presenteren maar.

John begon voor mij wat twijfelachtig. Het "waar gaat dit heen" gevoel bekroop mij in eerste instantie. Een paar inkoppers als "techniek dient de mens en niet andersom" en dat je infra nodig hebt om te kunnen ontwikkelen. Het verhaal was met name vanuit techniek ingestoken. Ik kijk graag vanuit de consument/klant en miste die aansluiting. Maar John kwam daarna goed op gang. IBM heeft in Stockholm geholpen om files met 20% te verminderen m.b.v. technologie. John had een fundamenteel statement waar ik wel wat in zie: "verbreed snelwegen niet maar verspreid meer informatie". In Nederland rijdt bijvoorbeeld 40% van de vrachtwagens leeg! Met die informatie zou je vrachtvervoer en logistiek veel efficienter kunnen maken. Maar daar bleef het niet bij. John kijkt echt vooruit. Stel je woont zoals John in Rotterdam en gaat naar een concert in Amsterdam. Door files kom je tot de conclusie dat je je concert niet meer gaat halen. Met technologie zou "iets" er "straks" automatisch voor kunnen zorgen dat tijdens die autorit je e-tickets lastminute op eBay of een Marktplaats-achtig concept verkocht worden, een alternatief wordt gezocht in Den Haag of Leiden, die tickets ook gekocht kunnen worden en een parkeerplaats bij het desbetreffende theater gereserveerd wordt. Klinkt als een ingewikkeld stuk techniek en een hoop onoverbrugbare koppelingen maar tegelijkertijd ook als iets wat met de al bestaande technieken eigenlijk helemaal niet zo gek ver weg meer is.

Boodschap was in elk geval dat de business, mens en fysieke wereld steeds dichter bij elkaar komen. Grenzen vervagen tussen virtuele en fysieke zaken en dat biedt tal van mogelijkheden. Fundamenteel werd de discussie toen we het over nutsvoorzieningen en macht gingen hebben. De energieboeren blijken "smart meters" afgeschoten te hebben. Die branche remt wat dat betreft dus technologische ontwikkelingen en mooie mogelijkheden voor de consument. Hetzelfde geld voor andere nutsleveranciers. Die hebben een enorm mooi stuk infra in handen waar niemand met z'n vingers aan mag komen. Enerzijds best logisch omdat zij verantwoordelijk zijn voor het leveren van gas, stroom etc. Anderszijds, nieuwe mogelijkheden hoeven niet per se een risico te vormen. Zeker niet als je niet bereid bent er over te praten met elkaar.

Ik voelde me trouwens helemaal de man met mijn net aangeschafte iPhone 4 en papieren kladblok om aantekeningen voor dit artikel te maken. Echter, mijn mede-aanhoorder naast mij in de bus overtrof mij ruimtschoots met een hip iPad achtig ding waar alles digitaal genoteerd en getekend werd. Volgend jaar nieuwe poging met m'n gadgets.

Al met al was deze IBM Benelux sessie echt iets wat ging over verder vooruit kijken. John is voor mij duidelijk iemand met visie op het functioneel inzetten van techniek om ook in de toekomst nog efficienter met onze tijd om te kunnen gaan. Prima aftrap!

 

Keynote - Facebook - David Recordon

Waar Google tot voor kort het alleenrecht had, zijn sprekers van de firma Facebook nu ook een garantie voor volle zalen. Daarmee ligt de lat voor de spreker ook hoog en het is altijd maar weer de vraag of "the audience satisfied" wordt. David bleek een echte techie nerd te zijn. Iemand met een duidelijke fylosofie over techniek en hoe je dat inzet. Leuk om te horen in elk geval dat de 700.000.000.000 (zevenhonderdmiljard) minuten die afgelopen maand door gebruikers wereldwijd aan tijd gespendeerd werden op Facebook, plaatsvond op een open source combinatie van Linux, Apache, MySQL en PHP. Uiteraard flink geklusterd in enorme datacenters. Het water liep David in de mond en de slagaders op de zijkant van zijn hoofd begonnen enthousiast te kloppen bij het zien van de foto van een van de datacenters in zijn eigen presentatie. Een man met passie voor techniek dus. Facebook gelooft heilig in opensource. Niet alleen omdat het, indien goed geprogrameerd, erg krachtig kan zijn, maar vooral ook omdat open standaarden het voor andere makkelijker maken om te ontwikkelen voor/met/aan jou platform. Zo proggen en nu ongeveer 1.000.000 mensen aan Facebook applicaties die d.m.v. api's en koppelingen gebruik maken van dit platform. Niet mis.

Overigens zag ik gisterenavond bij DWDD dat Facebook oprichter Mark Zuckerberg bij Facebook rondloopt op sandalen zonder sokken, spijkerbroek en kapotte wollen trui. Hij zit aan een bureau tussen de rest van de programmeurs en het hele kantoor ziet er uit als een grote studentenflat. Mark schijnt te slapen op een oud matras in een klein appartementje. Niet direct wat je zou verwachten van de man met een geschat vermogen (incl. Facebook als platform op de balans) van 4 miljard (dollar of euro's dat weet ik even niet meer). Een echt wervelend verhaal vond ik het verhaal van David eigenlijk niet trouwens. Maar je hebt wel geluisterd naar iemand die veel betekent heeft voor 's wereld grootste sociale platform en tevens grootste foto-deel-platform...dat dan weer wel.

 

Toekomst van Sociale Travel Verticals - Zoover - Stephan Bosman

Voor mij als online travelprof een onderwerp om op voorhand de vingers bij af te likken. Spreker Stephan Bosman van Zoover had ik al een keer ontmoet op het Emerce eTravel congres eerder dit jaar. Aardige enthousiaste man. Het verhaal bleef helaas een beetje hangen op dingen waar veel partijen over praten, mee bezig zijn, of soms al geregeld hebben: intergratie met diversie sociale platformen zoals Facebook en Hyves en contentproviders. Niet echt vernieuwend voor iemand die veel leest en experimenteert over/met online ontwikkelingen in de reisbranche en dat is best jammer.

Ik geloof wél in het gebruik maken van bestaande platformen i.p.v. zelf het wiel opnieuw uitvinden. Scheelt veel tijd, en je hebt direct een grote groep gebruikers zonder dat je daar zelf weer marketinginspanning voor hoeft te doen. Daarnaast rennen consumenten in het ergste geval bij je eigen ontwikkelde platform weg omdat je niet snel genoeg door ontwikkelt. Bij bestaande platformen ren je 'gewoon' mee naar het volgende platform in het ergste geval. Zoover verwacht overigens meer van mobiel/internetprogrammeren i.p.v. het maken van losse apps zoals Apple dat momenteel erg succesvol doet voor de iPhone en iPad en Google dat naar mijn idee nog beter gaat doen bij het straks veel breder beschikbare Android.

Verrassend genoeg gaf Stephan aan dat Zoover er heel bewust voor gekozen heeft om niet verder dan een half tot een heel jaar vooruit te kijken. Omdat ze eerder een businessplan voor 3 tot 5 jaar hadden gemaakt bij Zoover en dat daar niets van klopte. Het zou niet mijn reden zijn om daarom maar niet verder dan 1 jaar te kijken maar ieder zijn eigen keuze uiteraard. Voorlopig is Zoover een groot succes dus ergens zal er iets heel goed kloppen in deze filosie. Het bleef nog wat vaag of Zoover in alle stappen van de reis van de klant een rol wil gaan spelen overigens. In iedere stap hebben reizigers ervaringen en waarom zouden ze die niet willen delen. Wat ik overigens nog niet wist is dat van de inmiddels 200.000.000 bezoeken in 2010 slechts 1,3 miljoen reviews voortkomen. Blijkbaar is het nog niet zo eenvoudig om een review los te peuteren op dit soort platformen.

 

Exclusieve sessie - Facebook / CD Baby (David Recordon / Derek Sivers)

Ik wordt altijd graag uitgenodigd voor exclusieve dingen. Feestjes, sessies, trainingen noem maar op. Hoe exclusiever hoe beter. Zeker als je vooraf hoort dat David Recordon naar deze sessie gehaald wordt. Via een InterimIC collega werd ik uitgenodigd om hierbij aanwezig te zijn. Erg leuk om met een klein groepje mensen van gedachte te wisselen met iemand die succesvol is in eBusiness. Facebook keynote speaker David Recordon zou dus spreker van deze sessie zijn. Al vooraf hoorden we dat hij bijgestaan zou worden door CD Baby oprichter Derek Sivers....wie? van welk bedrijf? Nooit van gehoord CD Baby.

Iedereen zat op z'n plek en David Recordon bleek in geen velden of wegen te bekennen te zijn. Derek Sivers mocht daarom het spits in z'n eentje afbijten. Met Teva-sandalen aan zonder sokken had Derek een beetje wollig voorkomen, maar dat beeld werd snel teniet gedaan door het volgende succesverhaal.

Derek Sivers had als muzikant ooit een behoefte: als onafhankelijk muzikant zijn eigen cd's verkopen. Hij belde dus een grote webshop om te vragen of deze zijn cd's wilde verkopen. Maar zonder distributeur wilde deze partij geen zaken doen. Sterker nog, ze lachten hem uit. Dus maakte Derek een eigen plek om CD's online te verkopen: CD Baby. Al snel kregen collega onafhankelijke muzikanten dit door en vroegen hem of Derek hun cd's ook wilde verkopen. Dat ging van 3 naar 12...etc vul de rest zelf maar in. Verdiendmodel was verder enkel gebaseerd op een transactiefee per verkoop, geen wurgconstructies of iets dergelijks. Een absoluut succesverhaal.

Derek kwam op mij over als iemand die heel erg dicht bij zichzelf blijft. Hij doet zaken op de manier waarop hij dat wil, op het moment dat hij dat wil onder de voorwaarden die hij opstelt. Eigenlijk wat mij betreft de reden dat social media zo groot geworden zijn. Jij bent in controle, jij bepaalt. Derek doet dat als entrepreneur ook.

CD Baby is inmiddels verkocht....en verkloot. Daar straks meer over. Derek merkte dat voor zijn nieuw op te zetten bedrijf Muckwork (heet inmiddels Odetta.ai) er steeds meer regels kwamen. De regels in America waren te veel gedoe. De regels in de EU, België, nog veel erger, dus besloot hij om naar Singapore te verhuizen met zijn Vietnamese vrouw. Daar schreef hij zich in op dag 1 in bij de KvK, 2 dagen later had hij een deal met een paymentprovider, een paar dagen later had hij een bankrekening en de maandag erop was hij "in business".

Het verkloten zit zo: de partij die CD Baby kocht van Derek in 2008, heeft de broncode van CD Baby volledig herschreven. Hartstikke zonde want dat had Derek net zelf gedaan. Derek was dan ook erg trots op zijn brandschone en efficiënt geprogde platform, ook nog volledig multi-lingual geprogd. De kopers herschreven echter en van de een op de andere dag werkte veel dingen niet meer. Inmiddels schijnt het weer wat beter te gaan maar het heeft veel omzet en klanten gekost.

Slim als ie is, heeft Derek geregeld dat ie z'n volledige CD Baby klanten bestand voor z'n nieuwe bedrijf Muckwork mag gebruiken. Prima aantal klanten om een bedrijf mee te starten toch!

Vanuit de zaal kwam uiteraard de vraag of Derek nog een tip voor ons had. Het simpele antwoord luidde: "vraag je klant hoe voor hem de ideale wereld eruit ziet en kijk hoe jij hem/haar verder kunt helpen daarin". Vraag dat niet met formulieren met multiple choice opties, maar gewoon kwalitatief, zodat de klant in zijn eigen woorden kan antwoorden.

Derek heeft overigens zelf nooit marketing gedaan voor CD Baby. Hij gaf iedere nieuwe muzikant die CD via hem wilde verkopen wel elk 500 boomerang achtige kaarten met opdruk "buy my cd at cd baby" incl. opdruk van de desbetreffende arties met natuurlijk een link naar de site. Niet Derek, maar de artiesten zelf zorgden voor de marketing daardoor. Zij deelden de kaarten uit tijdens optredens, aan vrienden/familie etc.
Na een minuut of 40 was er nog altijd geen David Recordon te vinden, maar die was iedereen tegen die tijd al lang vergeten dankzij een open en vanuit het hart sprekende Derek Sivers.

 

Always Online & On The Move – effecten ervan op het leefrimte – Leefritme Kenniscentrum

Naast travel vind ik de sociaal psychologische kant van online ook een hele interessante. Zo vaak wordt hier niet over gepresenteerd en dus zag ik erg uit naar deze sessie van Philip de Wulf.

Het begon met een yoga-oefening (m’n eerste!) waarna iedereen een cirkel, driehoek of vierkant moest visualiseren. De mensen die een vierkant visualiseerden zijn de wetenschappers, de mensen met een driehoek zijn de creatieven en de mensen die een cirkel hadden gekozen om te visualiseren denken de hele dag aan sex. Ik had als gezonden Hollandse jongen, zonder voorkennis, de cirkel gevisualiseerd. Hoe cliché.

De rest van deze sessie ging niet over sex overigens. Het ging wel over het altijd maar online zijn. De scheidslijn tussen privé en werk wordt steeds dunner of is eigenlijk al grotendeels verdwenen. Sta je thuis je tanden te poetsen en check je tegelijkertijd je Blackberry, dan ben je eigenlijk aan het werk. Check je je Facebook voor de laaste update tijdens werktijd, dan ben je eigenlijk even thuis. Dit alles zorgt ervoor dat we psychisch bijna continu “on the move” ofwel in beweging zijn.

Vroeger ontbeet het gezin met elkaar, er waren echt werkblokken en privéblokken op een dag. Dat is in rap tempo aan het veranderen. We doen dan ook veel meer dan vroeger. Het leven bestaat inmiddels uit drie elementen:

  • Taak/tijds elementen
  • Sociale elementen
  • Persoonlijke elementen

Balans tussen deze drie zorgt voor “personal hapiness” aldus Philip de Wulf. Veel nieuwe dingen op het internet zorgen trouwens voor stress en mensen die een sterke overlap hebben tussen online sociaal en offline sociaal, bijvoorbeeld de vrienden waarmee je connected bent op Facebook en in het dagelijks leven ook echt wel eens ontmoet, hebben meer personal hapiness dan mensen waarbij die overlap minder is. Dat je het even weet.
De boodschap van Philip was dat hij een vriendelijk verzoek had aan ontwikkelaars van sociale platformen. Of ze vooraf ook even na willen over wat de echte sociale reden is om dat platform te gaan bouwen.

 

Keynote - iPad DJ - Rana Sobhany

Met Gary Vaynerchuk als afsluitende keynote van Emerce eDay 2009 nog redelijk vers in het geheugen, had ik erg veel zin in de afsluitende keynote van eDay 2010: Rana Sobhany. Volgens het programma is Rana de eerste iPad DJ ter wereld. Je kunt die dingen blijkbaar ook werkelijk overal voor gebruiken.

Hartstikke leuk dat dat kan, maar Rana kon dat in elk geval van geen kant. Althans, als je jezelf dj noemt en je verhaal heeft geen inhoud én je demo met iPads raakt ook nog kant nog wal dan heb je je kansen bij mij wel stevig verprutst. Ik begreep gewoon niet wat Rana wilde overbrengen. Het toeval wil dat er in de zaal een mannelijke dj aanwezig was: ikzelf. Een dj is in staat om met muziek het publiek te veroveren, opbouw te creeeren en naar een hoogtepunt toe te werken. Daarnaast heb je uiteraard de nodige basic sqills om muziek vloeiend, op het juiste tempo en de juiste maat in elkaar over te laten lopen. Desgewenst voorzien van de nodig effecten om je eigen draai aan 'het verhaal' te geven. Van dit alles was niets te horen. Rana bleef met haar strakke leren broek, leren top en panter-pumps slechts übercool kijkend met haar vingers de touchscreen van de iPads aanraken en kreeg het voor elkaar om van 2 verschillende platen de beats in het zelfde tempo te krijgen: applaus! Veel meer werd het niet. En dat vind ik toch een redelijke aanfluiting als je als keynote geprogrammeerd staat en pretendeert een dj te zijn.

De meest zinnige opmerking hierover vond ik die van Dré Kampfraath van InterimIC. Dré omschreef deze sessie als volgt: "Great shoes doesn't make a great show Rana Sobhany". Ik heb er niets aan toe te voegen.

 

Mashup - Emerce eDay 2010

Al met al was Emerce eDay 2010 toch weer een zeer inspirerende dag. Het niveau van sprekers vond ik wel wisselender dan vorig jaar. De lunch was wat kariger, ik gok op een iets lager budget van de organisatie. Maar dat maakte de sfeer er niet minder om. En de door Digitas (voorheen Lost Boys) aangeboden champagne en oesters (geserveerd door een beeldig oestermeisje!) waren een waardige afsluiter van deze leuke dag!

Travmagazine.nl en SearchResult, hartelijk dank voor de toegang! Volgend jaar weer!?

Valkenboskade 672
2563 JR Den Haag

Ik help organisaties met het opzetten van chatbots, artificial intelligence, digitale service en sales concepten. Daarnaast deel ik mijn expertise ook om bestaande websites, webshops, self-service functionaliteit en mobiele apps te optimaliseren.

 

© Copyright 2010-2024 Louis Jansen Digital Consultancy. All Rights Reserved