Chatbots voice assistant & ai blogs

Wat is een voice search en hoe werkt voice search?

Wat is voice search en hoe werkt het

Wat is voice search?

Met voice search bedoelen we meestal een zoekopdracht die je met je stem geeft aan de Google Assistant, iPhone's Siri of Amazon Alexa. Een stem geeft je in dat geval het antwoord op je vraag. 

 

Wat gebeurt er als je een vraag stelt aan een spraakassistent

Een spraakassistent doet grofweg 3 dingen wanneer je er een vraag aan stelt:

  • Speech-to-text software die jouw gesproken vraag om zet naar tekst
  • Software interpreteert vervolgens die tekstuele vraag en zorgt dat het meest passende antwoord geselecteerd wordt
  • Text-to-speech sofware die het tekstuele antwoord om zet naar spraak

 

Waarom is voice search zo ontzettend hot

Dat komt omdat Google zijn zoekmachine aan de Google Assistant gekoppeld heeft. Er is zelfs een extra positie door Google ontwikkeld, deze heet position-0.

Het grote verschil tussen de bedrijven achter de grote voice assistants: Google, Amazon en Apple is dat Amazon en Apple geen toegang tot geschreven content hebben.

Google heeft dat wel. Vrijwel iedere website ter wereld wil namelijk graag gevonden worden. Google is al jaren lang de meestgebruikte zoekmachine ter wereld. Iedere website meldt zich dus aan bij Google. 

Google's technologie indexeert vervolgens alle content die wij beschikbaar stellen. Daarmee heeft Google de allergrootste informatiebron ter wereld gecreeerd.

Apple en Amazon hebben dit soort bronnen niet en zijn dus lang niet zo goed in staat om het antwoord op specifieke vragen uit een eigen bron te geven aan gebruikers.

 

Wat is position-0

Position-0 zijn de blokjes bovenin de zoekresultaten waar je vaak een letterlijke antwoord op een vraag ziet staan. Type in Google's zoekmachine maar eens de vraag "Wie is de burgermeester van Rotterdam".

Waar je vroeger naar een website toe moest gaan om het antwoord op je vraag te vinden is Google steeds beter in staat om het antwoord te extraheren uit de content die aangeboden wordt. 

Het antwoord op de vraag kan hierdoor nu direct in Google vertoond worden. Dat antwoord verschijnd in een kader en noemen we position-0.

 

Wat is de relatie tussen position-0 en voice search

De eigenschap van content die in position-0 getoond wordt, is dat die content ook het antwoord is dat de Google Assistant voorleest als je exact dezelfde vraag aan de Google Asssitant stelt.

Mocht je geen Google Home device hebben, geen nood. Ieder Android toestel heeft by default de Google Assistant op zijn toestel. En voor iOS gebruikers is er een gratis Google Assistant-app

 

Hoe krijg ik content van mijn website op position-0

Content op position-0 krijgen is vrijwel identiek aan de dingen die je doet voor zoekmachine optimalisatie. Het grootste verschil zit in de structuur van de content op je pagina. 

Een goed voorbeeld is de content op deze pagina. Iedere alinea start met een letterlijke vraag, gevolgd door een letterlijk antwoord in slechts een paar zinnen of een antwoord in een aantal stappen.

Google wordt hierdoor geholpen omdat de technologie zelf niet helemaal hoeft uit te zoeken uit een lange brei tekst waar het antwoord precies staat. De structruur van je content is dus erg belangrijk om op position-0 terecht te komen.

 

Wat als een concurerende website dezelfde content aanbiedt voor position-0

In dat geval bepaalde het algroritme van Google welke van de twee of meer partijen het meest relevant is voor de gebruiker. Bottom-line gelden dan de regels die ook voor zoekmachine optimalisatie gelden.

Dus, heb je betere inkomende links naar de pagina waar jouw vraag/antwoord staat voor de gebruiker dan is de kans groter dat jij position-0 bemachtigd dan je concurrent.

 

Kan je voice search meten

In de Google Webmaster Tools en Google Analytics kun je de posities van je keywords terugvinden. Ik heb alleen nog geen keywords op vraag daar gevonden die als ranking '0' krijgt, ondanks de verkregen position-0 op een aantal vragen.

Maar ook al zou de ranking wel getoond worden, dan weet je nog niet of de vraag ingetypt werd of via een Google Home device gesteld werd. Op dat vlak zullen we dus nog even moeten wachten.

 

Heeft het dan zin om te optimaliseren voor position-0

Naar mijn idee wel. Het gebruik van voice toepassingen en voice search neemt in rap tempo toe. De Amerikaanse markt loopt hierin zoals vaker voorop. Het alternatief is om te wachten en er achter komen dat je concurrenten het al wel doen.

 

Hoe kan ik zelf aan de slag gaan met voice search

Wanneer je een commercieel bedrijf bent zou ik bijvoorbeeld eens nagaan wat voor soort vragen gebruikers kunnen hebben over specifieke producnten of diensten die je verkoopt.

Ga korte concrete antwoorden bij die vragen bedenken en publiceer de vragen en antwoorden in je juiste structuur op je product pagina. De belangrijkste reden dat iemand je product niet koopt is meestal omdat er blokkades ervaren worden. 

Wat die blokkades zijn dat verschilt per situatie maar in veel gevallen gaat het om informatie die de gebruiker graag wil weten voor aanschaf en die organisaties niet gepubliceerd hebben.

 

 

Valkenboskade 672, 2563 JR, Den Haag

Ik help organisaties graag met het opzetten van chatbots, voice assistants en digitale service & sales concepten. Daarnaast deel ik mijn expertise ook graag om bestaande digitale omgevingen zoals webshops, self-service functionaliteit en mobiele apps te optimaliseren.

 

© Copyright 2010 - 2020 Louis Jansen Digital Consultancy

Search