interm of freelance opdracht? Ik help je graag als

Freelance Product Owner Search

Image

De ontwikkeling van search enginges

Als Freelance Product Owner Enterprise Search heb ik veel kennis van zoekmachines, seach technology en de rol die machine learning daarin speelt.

Organisaties die over veel ongestructureerde content beschikken, kunnen die content nuttig maken door deze te indexeren in een enterprise zoektechnologie.

Search engine technology kan ongestructureerde data niet alleen doorzoekbaar en herbruikbaar maken voor websites, apps en andere self-service oplossingen. De zoeksuggesties en zoekresultaten kunnen ook automatisch geoptimaliseerd worden op basis van gebruiksdata en artificial intelligence.


Voordelen enterprise search engines:

  • Grote hoeveelheden ongestructureerde informatie doorzoekbaar maken
  • Zelfoptimaliserend o.b.v. gebruikers data en machine learning
  • Relatief eenvoudig schaalbare oplossing

De product backlog voor enterprise search

Hoe de product backlog er uit komt te zien hang uiteraard af van het klantprobleem dat opgelost dient te worden. Op basis van klantfeedback en in overleg met stakeholders kan de product backlog gevuld worden met epic en features die bijdragen aan een afgestemd product goal.

Dit kan gaan over het optimaliseren van bestaande componenten zoals de front-end experience, de configuratie van de search enginge zelf of wellicht het aanvullen of verbeteren van gestructureede data uit een achterliggend back-end systeem dat nodig is om betere zoekresultaten te tonen aan de klant.

In alle gevallen zal ik als Freelance Product Owner Search een MVP definieren waarmee zo snel mogelijk de eerste klantwaarde gerealiseerd kan worden.

Search engines hebben een inhaalslag gemaakt. Organisaties kunnen hier veel klantwaarde mee realiseren.

Ik als freelance product owner search

Ik ben bovenal een mensenmens. Het zijn de mensen die de service of het product maken. De verwachtingen van een team mogen van mij hoog zijn, zonder plezier en goede chemie tussen mensen in dat team, zal het resultaat onder druk komen te staan.

Mijn kracht ligt vooral bij:

  • zorgen voor goede sfeer in een team
  • neerzetten van heldere product visie en strategie
  • input vragen aan het team en stakeholders zodat het iets is van ons samen
  • geen angst om beslissingen te nemen

Ik verwacht van mensen in een scrum team de wil om continue te verbeteren. Dat gaat voor mij over het product of de dienst én ook hoe we dat als team samen doen. Hiervoor vorm ik graag een goede tandem met de Scrum Master of Agile Coach van het tream.

SCRUM TEAM

Als interim Product Owner kan ik uiteraard niet zonder een fantastisch team. Scrum is voor mij geen exacte wetenschap. Ik ben dan ook groot fan van het uitgangspunt "the only constant is change". Het team bepaalt met elkaar de prettigste manier van werken. Die kan morgen weer anders zijn dan vandaag als het team en het resultaat daar beter bij vaart.
Continuous improvement
Inspect & adapt
Predictability & reliability

Ervaring als freelance product owner search

Ik heb Product Owner ervaring sinds 2014 en werk als sinds 2006 met verschillende soorten search enginges. Zoektechnologie waar ik ervaring mee heb:

  • Coveo
  • Google Search API & Google Search Appliance
  • Algolia
  • Elastic Search
  • Segona by Incentro
  • IBM Watson Discovery

 

Zoekmachine technologie werkt al lang niet alleen meer op basis van een index. Aanvullende compomenten zoals Natural Language Understanding (NLU/NLP) en/of integratie met platformen voor taxonomie of knowledge graph kunnen search suggestions en search results sterk verbeteren.

Mijn meest uitdagende klus tot nog toe, was als Lead Product Owner het selecteren en vervangen van een enterprise search oplossing met 7 verschillende front-end en back-end teams. De implementatie werd uitgerold in 95 landen in 43 talen.

Zoektechnologie versus Conversational AI

Juist door integratie van NLP technologie binnen Enterprise Search oplossingen, groeien de werelden van search en conversational ai in rap tempo naar elkaar toe.

Het is niet voor niets dat de Google Voice Assistant in eerste instantie de gesproken input van gebuikers eerst matcht met Google eigen knowledge graph en zoekmachine.

En door het toepassen van de juiste mark-up in je eigen content, heb je Google en jezelf. Met die mark-up maak je namelijk ondubbelzinnig duidelijk aan Google wat bijvoorbeeld een vraag, een antwoord of een adres is. Hiermee kan Google een zoekopdracht beter matchen bij het juiste antwoord. Dat betekent dat jouw content ook in de Google zoekmachine als antwoord in een zogenaamde "feature snippet" bovenaan de zoekresultaten vertoond kan worden. De positie die daarbij hoort wordt position-0 genoemd. Nog hoger dan positie 1 dus!

En vragen of opdrachten die op position-0 worden vertoond geldt, dat wanneer je dezelfde vraag stelt aan de Google Voice Assistant, het antwoord van jouw website door de voice assistant als antwoord uitgesproken wordt aan degene die de vraag stelt, inclusief de bron (jouw website!). Een mooie extra vorm van marketing dus.

Kortom: voice, chatbot technologie en enterprise search zijn inmiddels onlosmakelijk met elkaar verbonden. En als Freelance Consultant Enterprise Search help ik je hier graag mee verder.

Meer weten? Als Freelance Consultant Enterprise Search help ik je hier graag mee verder.

KOFFIE & KENNISMAKEN

Interesse om mij in te huren als Freelance Product Owner Search? Ik kom graag langs om onder het genot van een bak koffie kennis te maken.

P.S.: Thee of een ander drankje mag natuurlijk ook!

Valkenboskade 672
2563 JR Den Haag

Ik help organisaties graag met het opzetten van chatbots, voice assistants en digitale service & sales concepten. Daarnaast deel ik mijn expertise ook graag om bestaande digitale omgevingen zoals webshops, self-service functionaliteit en mobiele apps te optimaliseren.

 

© Copyright 2010-2023 Louis Jansen Digital Consultancy. All Rights Reserved

Search