Ecommerce blogs

Nieuwe reiswinkel Kuoni in Den Haag

Nieuwe Kuoni reiswinkel gewaagde stap

Een paar weken geleden toen ik net naast de eerste prijs greep tijdens de uitreiking van de Travelution Young Talent Award 2010, schoot medekandidate Daniëlle Molenaar van Kuoni mij aan. Ik woon in Den Haag en op 18 december zou haar werkgever Kuoni een nieuw reiswinkelconcept lanceren in winkelgebied Haagsche Bluff in hartje Den Haag. Als ik in de buurt was moest ik zeker even langs komen. Omdat de caviaar rijkelijk vloeide en de champagne goed te lepelen was die avond was deze informatie mij uiteraard al lang weer ontschoten. Maar toen ik vanmorgen in de stoel bij de kapper zat kreeg ik een aha-erlebnis. En zo scoor ik hier vandaag mijn eerste scoop want nog niemand van de (landelijke) pers of RTL Boulevard achtige types hadden het door het barre winterweer gered tot op de drempel van deze schitterende nieuwe reiswinkel.

Ook Daniëlle was nog niet ter plaatse, prioriteit op dit moment lag logischerwijs bij het helpen van een Kuoni groep op Schiphol die door de sneeuw niet weg konden komen. Marketing Communicatie Manager Benelux Arjen Nijdam stond mij daarom te woord.

Ondanks de enorme sneeuwval werd er buiten een sfeervolle marktkraam ingericht en blauwbekkende bijverdieners werden in warm picolo-kostuum gehesen om het comfort en luxe van de Kuoni Verre Reizen sfeer te onderstrepen.

Voor een Online / eCommerce specialist als ikzelf is het uiteraard altijd weer doodeng om een 'gewone winkel' binnen te stappen. De vraag die mij dan ook direct te binnenschoot. Waarom in deze voor reisburo's moeilijke tijden, toch de stap om een nieuw reiswinkelconcept te lanceren. Het antwoord was simpel: "Om dichter bij de mensen te komen". Met een investering van € 80.000 ben je een maand lang zichtbaar in een winkelstraat met een billboard. Met een mooie winkel ben je altijd zichtbaar én ben je bereikbaar voor de consument.

 

Terugverdientijd van een reiswinkel

Arjen moest toegeven dat dit een lastige blijft. Uiteraard dienen de kosten terugverdiend te worden maar heeft de winkel ook een belangrijke Branding en Awarness-functie. Of het ook echt doorgerekend is weet ik niet maar dit punt verdient wellicht nog wat aandacht wat mij betreft. Als je je businesscase anno 2010 met alle marktinformatie en meetsystemen niet rond kunt krijgen zou de businesscase door mij terug naar te tekentafel gestuurd worden.

Ik hoop dat Kuoni een berekening gemaakt heeft van de omzet die gemaakt moet worden om het concept terug te verdienen, hoeveel een unieke klant uitgeeft, hoeveel bezoekers een klant worden en hoeveel bezoekers je dus naar je winkel dient te lokken om de investering terug te verdienen. Er zijn reisburo's in Nederland die in de afrekenpagina van hun boekingsysteem gewoon een conversiecode van Google Analytics hebben staan en zo dus online, winkel en telefonische boekingen in 1 webpakket meten. Maar dit is uiteraard een geste die wellicht al wordt toegepast door Kuoni. Jammer dat ik daar zelf niet over doorgevraagd heb.

 

Brug tussen winkel en online

Op het eerste gezicht blijft een reisburo gewoon een reisburo maar omdat ik al zo lang niet in een reisburo geweest was, was ik dan ook blij verrast dat er wel degelijk innovaties ontwikkeld worden om ook op een interactieve manier je reis samen te stellen in de winkel. Dit doet Kuoni met de gisteren gefinaliseerde, hoe kan het ook anders in 2010, Kuoni iPad App.

Helaas is de App niet te downloaden voor het gewone volk maar komt het concept vrijwel zeker beschikbaar op Tenzingtravel.nl. Het werkt als volgt: de consument krijgt een iPad voor zich met daarop een cirkel van foto's. Je kunt een aantal foto's die jou aanspreken naar het middel van de App slepen. De foto's vertegenwoordigen allemaal een behoefte bijvoorbeeld 'ontspanning', 'verrijking', 'luxe', 'verdieping' of 'ontdekken'. Alleen vink je dit niet aan in een standaard lijstje in een standaard formulier maar kies je op basis van mooie foto's die jou het meeste aanspreken. Het daarop volgende scherm geeft in een paar krachtige zinnen weer wat je gekozen hebt en het sprak mij ook echt aan! De foto's en eigenschappen die erbij hoorden klopten dus ook echt.

In het volgende scherm wordt een wereldkaart getoond met daarop plekken waar je vakanties uit het Kuoni assortiment kunt genieten. De App helpt je dus niet tot het winkelmandje maar filtert een aantal plekken die voldoen aan jou criteria en geeft dus richting. Daarna is het uiteraard aan de reisadviseur in de winkel om op basis van specifieke wensen de juiste vakantie voor jou te vinden.

Ik vind de App er echt mooi uitzien maar had juist omdat het een App is verwacht dat hiermee een Facebook, Twitter of Hyves-connect optie zou zijn gemaakt waarmee gebruikers kunnen aangeven aan vrienden welke 'richting' zojuist voor heen door die bloedcoole Kuoni App gemaakt is waarmee de desbetreffende wereldkaart met hun voorkeur ook door anderen te zien zou zijn. Daarmee zouden vrienden geinspireerd kunnen worden om eens na te gaan denken of zo'n gave reis ook niet iets voor hen zou zijn. Om maar een schot voor de boeg te geven. Jammer dat de App vooralsnog niet beschikbaar komt in de App-store, of iedere andere mobiele app-winkel uiteraard.

 

Reisvoorkeuren uit winkel online ontsloten

Kuoni biedt tevens de service bij de sublabels Koning Aap en Shoestring om reisvoorkeuren die in de winkel opgegeven, besproken en ingevoerd zijn door de reisadviseur thuis via internet nog eens terug te kijken. Zo hoef je thuis niet je naam, adres etc meer opnieuw in te voeren op de website maar roep je de reeds ingevoerde gegevens gewoon op. Daarnaast kun je online zien wie er, in het geval van een groepsreis, allemaal bij jou in de groep zitten. Ik ben persoonlijk niet zo'n groepsreismens dus ik zou online een wegstemfunctie wel praktisch vinden maar om ethische redenen zit dat er uiteraard niet in.

Wat Kuoni slim doet wat mij betreft is het weglaten van de prijsbijlages in de reisbrochures. Daar hebben ze er al niet zoveel meer van en de reisgidsen bevatten slechts een selectie van het assortiment. Het volledige assortiment én actuele prijzen kun je terugvinden op de Tenzingtravel.nl/. Uiteraard kan een reisadviseur je deze informatie ook geven maar met name of beter in te kunnen spelen op de actuele marktsituatie zoals de olieprijs/dollarkoers, aan- en afschaffen van diverse luchthaventoeslagen hebben er toe besluiten om af te stappen van het prijsmodel waarin prijzen voor een jaar vast lagen. Een logische keuze in deze roerige tijden lijkt mij.

Ook Social Media speelt een belangrijke rol binnen Kuoni. Dit beperkt zich voor zover we het hier over gehad hebben tot het geven van de juiste informatie via het juiste kanaal. Denk hierbij aan het bereiken van reizigers tijdens de aswolk eerder dit jaar in het noorden van Thailand via Twitter, Facebook, Sms om ze te vertellen hoe ze toch thuis zouden komen. Niet iets waar ik aan zou willen denken tijdens een vakantie in Thailand overigens dat kan ook niet anders als Zuidoost Azië liefheber. Overigens had ik verwacht dat deze Kuoni-shop al te vinden was op Foursquare als Sociale Media een belangrijke rol speelt maar die de nieuwe venue heb ik gemakshalve zelf maar even aangemaakt. Morgen nog even door de sneeuw ploeteren om "The Mayor" van deze nieuwe reiswinkel te worden.

 

Zelf de Kuoni Tenzing Travel winkel bezoeken?

Kuoni heeft inmiddels een rebranding ondergaan en heet nu Tenzing Travel. De reiswinkel die voorheen gevestigd was aan Haagsche Bluff 34 in het centrum van Den Haag is alweer enige tijd geleden gesloten.

Valkenboskade 672
2563 JR Den Haag

Ik help organisaties met het opzetten van chatbots, artificial intelligence, digitale service en sales concepten. Daarnaast deel ik mijn expertise ook om bestaande websites, webshops, self-service functionaliteit en mobiele apps te optimaliseren.

 

© Copyright 2010-2024 Louis Jansen Digital Consultancy. All Rights Reserved