CCM Online colums

Hoe sociaal zijn gebruikers zelf

Hoe sociaal zijn gebruikers zelf eigenlijk?

Je hoeft geen wetenschapper te zijn om er achter te komen dat sociale media niet social zijn. Het zijn de mensen die voor het sociale aspect verzorgen. Dat dat niet altijd lukt, bleek onlangs toen ik een social media congres bezocht.

De spreker, naar eigen zeggen een top recruiter, zou ons alles gaan vertellen over LinkedIn, het zakelijk getinte sociale platform.

Om de toehoorders van een presentatie serieus te nemen, vind ik het prettig om te merken dat een spreker zich in zijn publiek verdiept heeft. Wat voor soort mensen staan er voor je, wat voor werk doen ze en voor wat voor bedrijven werken ze. Daar kun je de inhoud van je presentatie op aanpassen zodat deze nog relevanter wordt.

Deze informatie was verplicht om in te vullen bij inschrijving voor het congres en was dus ergens voor handen. Blijkbaar niet bij onze spreker. De toprecruiter vroeg ons, hoe attent, in welk vakgebied de aanwezigen werkzaam waren. Ongeveer 80% werkte als (online) marketeer. Hij merkte snugger op dat het wellicht beter was om wat meer over de bedrijfsmogelijkheden van LinkedIn uit te leggen in plaats van de basics.

Het duurde echter 52 van de 60 beschikbare minuten voordat de zin; "en dit is wellicht handig voor online marketeers" uit zijn mond kwam. De rest van de sessie ging over het optimaliseren van je persoonlijke LinkedIn-profiel, en hoe je een baan of kandidaten zoekt. Leuke info, maar niet relevant voor 80% van het publiek. De gezichten op de eerste rijen stonden na een minuut of 20 dan ook in een stand waar een oorwurm jaloers op zou zijn en er waren ook al opmerkingen gemaakt door het publiek. Hier werd niets mee gedaan. Het werd een ik-presenteer-dus-ik-bepaal-show.

En ik maar denken dat recruiters mensen zijn die een bak sociale skills hebben waar je u tegen zegt. Mensen die aan je gezicht kunnen zien dat er iets niet in orde is. Mensen die een verhaal af kunnen stemmen op het publiek. Dat was zijn bloedeigen voorstel nota bene aan het begin van de sessie. Om nog maar te zwijgen over zijn slotzin die uiteraard ook weer over het recruiteren van kandidaten ging: "Bereid je goed voor voordat je met iemand in gesprek gaat".

Nee, sociaal zullen media nooit worden. Maar ik hoop dat sommige gebruikers beseffen dat ze zelf wel iets socialer kunnen worden.

N.B.: Deze column werd geschreven voor en gepubliceerd op CCMOnline.nl

Valkenboskade 672
2563 JR Den Haag

Ik help organisaties graag met het opzetten van chatbots, voice assistants en digitale service & sales concepten. Daarnaast deel ik mijn expertise ook graag om bestaande digitale omgevingen zoals webshops, self-service functionaliteit en mobiele apps te optimaliseren.

 

© Copyright 2010-2024 Louis Jansen Digital Consultancy. All Rights Reserved

Search