3 Linkedin tips voor werkzoekenden

De berichten spreken elkaar in de diverse media wat tegen af en toe, maar de economie lijkt toch echt wat aan te trekken. Dat dat nog altijd geen goed nieuws is voor iedereen blijkt uit het forse aantal LinkedIn profielen waarbij ik zie staan “Op zoek naar een nieuwe uitdaging”. Zoek zelf maar eens in de zoekfunctie van Linkedin.

Ik werk sinds 2002 en heb in m’n hele leven nog nooit een functie gekregen o.b.v. een geschreven brief o.i.d. Zelfs niet toen ik in 2012 m'n ontslag indiende bij mijn toenmalige werkgever omdat ik niet met de dingen bezig was waar ik energie van kreeg. Een goed netwerk, actief vermelden waar je kracht ligt en online presence daarvan zijn altijd voldoende geweest om continu brood op de plank te hebben.

Als commercieel geladen projectiel creëer ik graag kansen en ben ik nogal wars van passiviteit. En ik vind dat “Op zoek naar een nieuwe uitdaging” alles behalve actief over komt. Daarom een paar tips voor iedereen die op zoek is naar een nieuwe uitdaging en dit als zodanig op zijn/haar LinkedIn profiel vermeld heeft. Wellicht helpt het je in je zoektocht.

 

1. Verander “Op zoek naar een nieuwe uitdaging” in een trigger!

In een rij zoekresultaten krijgt je niet meer te zien dan in bovenstaande afbeelding. “Pietje Puk - Op zoek naar een nieuwe uitdaging” vertelt dus niet waar je naar op zoek bent. Terwijl in de meeste gevallen werkzoekenden best een idee hebben wat voor soort baan gewenst is. Dus waarom zou je daar niet concreet vermelden wat voor functie je zoekt?

Wanneer je nu denk “Maar daar waar ik naar zoek, dat blijkt toch wel uit m’n LinkedIn-profiel?”. Dat is nu precies de passiviteit die ik bedoel. Als je in je titel niet vermeld waar je naar zoekt, waarom zou iemand jou profiel dan bezoeken? Nergens blijkt namelijk uit wat je zoekt, net zoals tientallen andere profielen.

En wie zegt dat je weer zoekt wat je al gedaan hebt? Als je jezelf ontwikkelt blijf je hoop ik niet altijd doen wat je altijd gedaan hebt. Je ontwikkelt je namelijk pas echt wanneer je iets nieuws gaat doen.

Actiepunt:Verander “Op zoek naar een nieuwe uitdaging" in een vraag “Op zoek naar de beste {jouw gewenste functie} van {regio waarbinnen je wilt werken}?”

 

2. Maak gebruik wat LinkedIn je te bieden heeft

Het allereerst dat iemand onder “background” te zien krijgt is je “summary” of “experience”. Zorg dat daar bovenaan 3 redenen staan waarom iemand jou moet benaderen voor de functie die je bovenin aangeeft te zoeken. Waar ben je nu zo’n topper in (na al je jaren werkervaring)? Blijf niet hangen in wat je gedaan hebt, dat staat als het goed is daaronder al vermeld en gaat over je verleden. Richt je op de toekomst. Waar ben je goed in, wat wil je gaan doen, wat verwacht je van je nieuwe job.

Maak daar geen grijze proza van, blijf kort en bondig. Dat kan zelfs bullet-gewijs in LinkedIn. Zet op je numlock even aan (Windows) en gebruik de toetscombinatie ALT+16 en je krijgt dit symbool ►. Test zelf met wat nummers totdat je iets gevonden hebt wat bij je past. Het gebruik van dit soort dingen valt weer net iets meer op in mijn optiek.

Actiepunt: vermeld 3 redenen die passen bij jou kwaliteit:

► Reden 1
► Reden 2
► Reden 3

 

3. Blijf actief online en vermeld je activiteiten op LinkedIn

Lees bijvoorbeeld mijn blogpost uit 2012 waarin ik uitleg waarom ik vind dat alle werkzoekenden zouden moeten bloggen over het vakgebied waar je zoveel vanaf weet. En heb je die kennis nog niet omdat je je wilt focussen op iets nieuws? Laat dan (online) zien dat je moeite steekt om daar meer over te weten te komen.

Ik begrijp namelijk niet dat je met droge ogen kunt vertellen dat je zo graag wilt werken in die tak van sport waar je nog niet eerder in gewerkt hebt, maar dat dat vervolgens nergens uit blijkt. Geen minuut werkervaring opgedaan door bijvoorbeeld iedere week een dag gratis bij een potentiële nieuwe werkgever mee te lopen. Of een privé initiatief dat je in de avonturen hebt opgestart.

Hoeveel moeite is het om een bedrijf dat je aanspreekt even te bellen? Vraag naar iemand van HR en geef in 3 minuten aan wat je zoekt en dat je graag 1 of meerdere dagen gratis wilt komen werken op de desbetreffende afdeling. Een beetje bereidwillige HR-medewerker zou de afdeling in kwestie voldoende moeten kunnen enthousiasmeren om in elk geval de juiste mensen met elkaar in contact te brengen.

Over deze ervaring kun je weer bloggen, die blog kun je weer delen op LinkedIn, je laat in een maand tijd 4 potentiële werkgevers zien wat je wilt en je laat zien dat je bereid bent om te investeren. Dat is een manier waarmee je echt aantoonbaar maakt dat je dit zo graag wilt. 

Proactiviteit is de sleutel tot succes in mijn optiek. Er heeft nog nooit iemand bij mij aangebeld met de opmerking "Goh ik liep langs numer 672, ik dacht laat ik eens aanbellen want ik heb een gave baan voor je". De kans dat dat bij jou gaat gebeuren is statistisch gezien kleiner dan de omvang van een amoebe.


search