Toegevoegde waarde van Affiliate Marketing

Stel je het een goedlopende webwinkel in mp3-spelers of vliegtickets en je heb een online marketing middelenmix bestaande uit seo, sea, affiliates en email-marketing. Je totaal omzet meet je met Google Analytics want dat pakket geeft op al je vragen een antwoord. Hoe weet je dan dat de omzet die het systeem van je affiliate netwerk meet, ook daadwerkelijk van toegevoegde waarde is?

Ik doel hiermee op de overlap in online marketingactiviteiten van affiliates en voor je eigen website. Als voorbeeld gebruik ik www.cheaptickets.nl, de succesvolle online vliegticketshop van de Beins Travel Group uit Oosterhout. Cheaptickets.nl is merchant binnen het TradeTracker affiliate-netwerk. Ik kom Cheaptickets.nl op een respectabele nr. 1 én 2 positie in Google.nl tegen op de zoekwoord-combinatie “vliegticket bangkok” alsmede hooggenoteerd in de SEA resultaten en ik zie bestemming Bangkok ook regelmatig in hun nieuwsbrieven voorbij komen. Cheaptickets.nl voldoet dus aan het bovengestelde profiel v.w.b. online marketingmiddelenmix.

Stel nu dat ik het domein Vliegticketbangkok.nl geclaimed heb, en ik ben toegelaten tot het Cheaptickets.nl-affiliate programma bij TradeTracker. Ik plaats op dit domein informatie over alle maatschappijen die Cheaptickets.nl aanbiedt en naar Bangkok vliegen, met tussenstop, prijzen etc. En daarnaast nog wat tips over bezienswaardigheden, restaurants etc. De content werk ik regelmatig bij en breid ik langzaam uit. En door het verwerken van de keywords in de domeinnaam, de kwaliteit van de content en nog wat link-building verover ik de nr.1 positie op de keyword-combinatie “vliegticket bangkok” en duw ik Cheaptickets.nl daarmee naar respectievelijk de 2e en 3e positie.

Is Vliegticketbangkok.nl in dat geval van toegevoegde waarde? Of is het eigenlijk een kostenpost waar Cheaptickets.nl op leeg kan lopen? Positie 1 en 2 in Google.nl waren immers van Cheaptickets.nl.

Saignant detail in deze kwestie is overigens dat Vliegticketbangkok.nl een aantal maanden geleden nog vrij was, en inmiddels is geclaimed door de partij die op SEO-gebied met het eigen domein in de verste verte niet te vinden is op “vliegticket bankok”. We hebben het hier over Vliegwinkel.nl

Overigens valt voor één bestemming de schade mogelijk nog mee. Maar wat als dit ook voor andere topbestemmingen gebeurt? Wat vind jij? Zou jij Vliegticketbangkok.nl en al die ander SEO-sterke domeinen toelaten wanneer ze jou van je mooie SEO-posities kunnen gaan wegdrukken?