Ecommerce blogs

Snelheid bij webshop ontwikkelingen

Iedereen een Rus

Een beetje hobbiën met websites, ik ben er dol op. Soms lopen hobby’s prettig uit de hand, worden groter en gaan geld opleveren. Niet omdat dat de insteek was maar omdat je iets met passie doet.

Wanneer iets gaat groeien, groeien ambities mee. Je wilt meer, ziet kansen en die kansen wil je het liefst eergisteren benut hebben. Anno 2013 staan budgetten echter meer dan ooit onder druk. De truc zit ‘m dus in het slim omgaan met je budget: snel ontwikkelen tegen lagen kosten.

Eigenlijk iets wat iedereen wel wil, of je nu een kleine website hebt, werkt voor een eCommerce afdeling van een grote corporate of zoals ik naast je vaste baan bij T-Mobile ook nog een goed lopende affillate website bezit waar je één van je passies op kunt uiten.

Welke rol je ook hebt, op een gegeven moment loop je tegen je eigen (afdelings) beperkingen aan en ga je op zoek naar hulp. Ik zocht ook hulp een tijd geleden. Ik was op zoek naar een stuk ‘gereedschap’ waarbij ik specifieke waardes uit een affiliate feed kon opvragen en kon vertonen op plekken in website content waar ik het wilde. Bijvoorbeeld de prijs van een vliegticket voor één specifieke bestemming. Het importeren van de affiliate feed lukte prima dankzij een OpenSource component. Om een lang verhaal kort te maken, als niet-techneut zonder al te veel kennis van PHP en MySQL lukte het me niet om m’n wens te realiseren. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een developer tegen lage kosten.

Goede developers zijn schaars….op de Nederlandse markt. Kijk je iets verder dan je neus lang is dan hoeft het vinden van een goede developer helemaal niet zoveel tijd te kosten. Althans, wanneer je met marktconforme (open) ontwikkeltalen zoals Java, PHP, .NET etc. werkt. Waar je die developers vindt? Op platformen als Upwork, een merge van oDesk.com en Elance.com. Upwork is wereldwijd het grootste platform waar je freelance programmeurs, designers, app-developers en o.a. SEO specialisten vindt. Die freelancers bevinden zich over de hele wereld.

 

Mijn ervaring met off-shoring

Ik heb er sinds een aantal maanden geleden mijn eerste ervaringen mee opgedaan en sinds de eerste opdracht ben ik erg enthousiast. Ik poste een job description waarin ik mijn probleem omschreef en waar de deliverable aan diende te voldoen.

Ene Andrey, woonachtig in het Russische Oeral gebergte, was een PHP-developers die reageerde op de jobpost. Ik vroeg Andrey vooraf om een korte recap te geven van wat hij dacht dat hij ging maken (debrief) en hoeveel uur hij nodig dacht te hebben voor de klus. Andrey dacht aan 3 uur. Voor het uurtarief van $15 wilde ik best risico lopen om $45 kwijt te raken in het geval van een screw-up. Gewoon om ervaring op te doen hoe de kwaliteit van off-shoring op deze manier zou zijn en of het zou kunnen helpen om snelheid tegen lage kosten te creëeren. Al de volgende morgen om 9:30 uur gaf Andrey aan klaar te zijn. Effectieve werktijd 45 minuten.

Omdat ik er achter kwam dat ik toch nog een paar extra functies nodig had heeft Andrey toch nog een uurtje extra gewerkt. Een soort agile werkmethode dus waarbij je iteratief naar een steeds beter product werkt. De deliverable die ik opgeleverd kreeg, een plugin voor het modulair opgebouwde Joomla! CMS, kreeg ik zonder problemen aan het werk. Het deed ook nog eens exact wat ik had omschreven.

Het resultaat: dankzij deze plugin kan ik dagelijks een kwartier langer slapen. De plugin automatiseert namelijk het publiceren van actuele prijzen uit affiliate feeds die volledig in de content geïntegreerd zijn. Hierdoor ben ik in staat geweest om het aantal te promoten affiliate producten op te schalen met als resultaat, een groei van 300% in omzet per maand in de eerste 3 maanden. Financiële schade? € 37 excl. btw. want omdat ik zo enorm blij was heb ik Andrey een uurtje bonus gegeven. Dat kan ook met Upwork. De kosten, die heb ik in een dag terug verdiend.

De plugin kan overigens gebruikt worden om iedere waarde uit ieder veld in de database te integreren met website content.

 

Snelheid door flexibiliteit

In korte tijd heb ik dus functionaliteit tegen lage kosten kunnen laten ontwikkelen waarmee ik tijd bespaar, en de omzet een enorme impuls heb kunnen geven. Maar waarom zou dit eigenlijk niet voor grote corporates of webshops toepasbaar zijn?

 

Wensen van commerciële afdelingen bij grote corporates 

Bij grote corporates waaronder ook T-Mobile is het nu vaak zo dat de eigen IT afdeling of een externe partner verantwoordelijk is voor het doorontwikkelen van het CMS. Het CMS is een van de belangrijkste stukken gereedschap van een eCommerce afdeling om het online bedrijfsresultaat te behalen. Ben je op zoek naar functionaliteit binnen het CMS en bestaat dit nog niet, dan schiet je een change in. Afhankelijk van capaciteit en budget wordt de change op een gegeven moment opgeleverd.

En omdat de business liever gisteren dan vandaag die nieuwe functionaliteit heeft, voldoet de opdrachtnemer zelden aan de verwachtingen van de opdrachtgever. Soms omdat de verwachtingen van de business niet realistisch zijn, soms ook gewoon omdat een IT afdeling veel meer doet dan alleen het supporten van het CMS voor één specifieke afdeling.

Je kunt je daarnaast afvragen of een IT afdeling erg enthousiast wordt van de soms relatief kleinschalige wensen van de business. Diverse redenen dus om te kijken of een alternatieve werkwijze toepasbaar is.

 

Het Apple eco-systeem voor corporates 

In mijn optiek kan een corporate deze werkwijze prima toepassen indien de architectuur dit toelaat. Wanneer iemand van een eCommerce afdeling in staat is om in een change-formulier te voorzien van probleem omschrijving en gewenste situatie, lukt dit ook voor iemand die off-shore de opdracht uitvoert.

Met behulp van het Apple eco-systeem zou kwaliteit en continuiteit gewaarborgd kunnen worden. Apple keurt immers zelf ook alle apps die aangemeld worden door voor de app store. De interne IT-afdeling zou deze rol kunnen invullen en zo de extern ontwikkelde wensen van afdeling eCommerce kunnen ‘keuren’ o.b.v. vooraf bepaalde randvoorwaarden, net als bij Apple.

Ik zie veel mogelijkheden voor zowel kleine webshops als grote corporates. Iedereen kan tegen lage kosten een webshop starten en snel laten door ontwikkelen tegen lage kosten. Kortom, iedereen een Rus!

Valkenboskade 672
2563 JR Den Haag

Ik help organisaties graag met het opzetten van chatbots, voice assistants en digitale service & sales concepten. Daarnaast deel ik mijn expertise ook graag om bestaande digitale omgevingen zoals webshops, self-service functionaliteit en mobiele apps te optimaliseren.

 

© Copyright 2010-2024 Louis Jansen Digital Consultancy. All Rights Reserved

Search