Online marketing blogs

Wat is Affiliate Marketing

Wat is affiliate marketing en hoe werkt het

Affiliate marketing is één van de online marketing middelen die je als verkopende partij kunt inzetten om je online zichtbaarheid, het aantal bezoekers naar je website en je online verkopen te laten groeien.

Meestal wordt affiliate marketing ingezet als performance based marketing middel. Een term die wordt toegepast voor specifieke vormen van online marketing waarbij iemand beloond wordt per actie. Hoe dit precies werkt leg ik onderstaande blog uit.

 

Definitie van affiliate marketing

Binnen de context van online marketing is de definitie van affiliate marketing als volgt:

“Affiliate Marketing is het belonen van een online marketing inspanning door partij A aan partij B. Hierbij zorgt partij B ervoor dat kwalitatieve bezoekers naar de website van partij A worden gestuurd. Vooraf wordt afgesproken voor wat voor soort inspanning er beloond wordt."

 

Affiliate marketing: het concept

Affiliate Marketing gaat altijd over een samenwerkingsverband van minimaal twee partijen. Te weten, de verkopende partij en de partij die producten of diensten promoot voor de verkopende partij. Waarbij de partij die promoot ervoor zorgt dat bezoekers door die promotie terecht komen op de website van de verkopende partij.

Voor de verkopende partij bestaan diverse termen zoals merchant of advertiser Degene die producten voor de advertiser promoot noemen we affiliate of publisher

  • Een voorbeeld van een advertiser is Vliegtickets.nl
  • Een voorbeeld van een affiliate van Vliegticket.nl is Brotherlouis.nl

 

Middelen die een affiliate in kan zetten

Meestal wordt promotie door een affiliate gedaan op een eigen website. Hier worden dan bijvoorbeeld banners of tekstlinks geplaatst. Aan de banner of tekstlink wordt een link gekoppeld. Deze linkt naar de website van de advertiser.

Maar kan ook voorkomen dat een affiliate over een database met 100.000 email adressen beschikt,  een Facebook pagina met 20.000 volgers of een mobiele app. In dat geval kun je als affiliate ook rechtstreeks linken vanuit dat middel naar de website van de advertiser.

Mits dit overigens is toegestaan. De advertiser betaalt de beloning, bepaalt hoe groot die beloning is en wat de voorwaarden zijn waar je als affiliate met activiteiten en middelen aan dient te voldoen

Middelen die meestal niet worden toegestaan door advertisers:

  • SEA (Google Adwords)
  • Emailmarketing (soms wel na goedkeuring van de advertiser)
  • Cashback
  • Kortingscodes 

 

Manieren van vergoeden voor affiliate marketing

Binnen affiliate marketing zijn dit de drie meest toegepaste vergoedingsmodellen:

  • Cost per sale
  • Cost per lead
  • Cost per click

 

Cost per sale (CPS)

Cost per sale is de meest gebruikte vorm van belonen binnen affiliate marketing. Bij CPS ontvangt de affiliate een vergoeding voor een transactie die voortkomt uit een klik op een uiting van zijn website naar de website van de advertiser. De vergoeding is een vast bedrag per transactie of een percentage van de aankoopprijs.

 

Voorbeelden van CPS

  1. Vliegtickets.nl past een vaste vergoeding toe. Of de inhoud van de transactie gaat over een enkeltje Londen of vier retoutjes Bangkok voor een heel gezin maakt voor de vergoeding naar de affiliate geen verschil
  2. KLM heeft ook een affiliate programma en kiest ervoor om voor korte vluchten een lagere vaste vergoeding uit te betalen dan lange afstandsvluchten
  3. Coolblue verkoopt veel verschillende soorten electronica. Zij vergoeden daarom een percentage en dat percentage verschilt per productgroep. Per productgroep verschilt de marge die zij op producten verdienen immers

 

Kenmerken van CPS:

  • Vergoeding per transactie
  • Vergoeding kan een vast bedrag zijn of een percentage
  • Wordt soms gecombineerd met CPC of fixed fee
  • Vergoeding van verkopen van hetzelfde product kan verschillen per advertiser

 

Cost per lead (CPL)

Dit model lijkt erg CPS. Allen vindt wordt hier beloond terwijl er nog geen daadwerkelijke verkoop heeft plaats gevonden. De actie die hier beloond wordt is het aanleveren van leads. Het is dan de taak aan de advertiser om zoveel mogelijk koper te genereren uit het aantal leads.

 

Voorbeelden van CPL

  1. Auto's worden meestal niet online aangeschaft. Auto dealers werken daarom vaak met CPL. Potentiële klanten worden door de affiliate bijvoorbeeld naar een formulier op de website van de auto dealer gestuurd. Het formulier is dan bijvoorbeeld gericht op het maken van een proefrit
  2. Ook reisorganisatie werken soms met CPL. Het online aanvragen van reisbrochers is een model waar vaak CPL bij wordt gebruikt

 

Kenmerken van CPL

  • Lijkt erg op CPS
  • Vergoeding meestal lager dan CPS
  • Vergoeding voordat er daadwerkelijk iets verkocht is
  • Taak om van leads kopers te maken ligt bij advertiser
  • Wordt soms gecombineerd met CPC 

 

Cost per click (CPC)

 

Cost per click wordt als los beloningsmodel niet veel gebruikt. De affiliate wordt namelijk niet geprikkeld om kwalitatief hoogwaardige bezoekers door te sturen naar de website van de advertiser. Voor simpelweg iedere bezoeker die doorklikt wordt iets vergoed.

Als adverteerder ben je meestal op zoek naar kwalitatieve hoogwaardige bezoekers. Dat wordt beter gestimuleerd door CPS en CPL modellen. Daarnaast heb je vooral geen controle over je uitgaven. Een website die om wat voor reden dan ook plotseling 10.000 bezoekers naar je stuurt kan een duur geintje worden wanneer je een CPC-prijs van € 0,50 afgesproken hebt

Wat wel voorkomt is een combinatie van CPS of CPL met CPC. Hierbij wordt dan een kleine extra vergoeding gegeven per klik, bijvoorbeeld € 0,03, bovenop een vergoeding per sale of lead.

Vooral advertisers die net starten hun affiliate programma kiezen nog wel eens voor deze combinatie om sneller bij affiliate op een website terecht te komen.

Kenmerken van CPS:

  • Beloning voor iedere bezoeker die door klikt
  • Als advertiser geen controle op uitgaven
  • Geen prikkel om te sturen op kwalitatieve bezoekers
  • Wordt nog wel eens gecombineerd met CPS of CPL   

 

Staffelmodel: hogere beloning bij meer aantallen

Veel advertisers werken met een staffelmodel. De staffel kan bijvoorbeeld bestaan uit vier categoriën:

  1. Goud
  2. Zilver
  3. Brons
  4. Kortingsites

Als affiliate start je meestal in het brons segement. Waarbij je vergoeding X krjig per transactie. Om in het zilver segment te komen dien je meestal een minimum aantal transacties te realiseren binnen een vastgestelde tijd, Bijvoorbeeld 15 transacties binnen 30 dagen.

De 15e transactie binnen die 30 dagen is dan de trigger om naar het silver segment gezet te worden. Binnen dat segment krijg je een hogere beloning per transactie. Je blijft in het dat segement zolang je 15 transacties binnen 30 dagen blijft verkopen.

Kom je hier onder, dan zak je weer naar het brons segement. Verkoop je meer, dan kun je doorgroeien naar het goud segement.

Het kan ook voorkomen dat kortingsites wél zijn toegestaan en dat daar een apart segment voor bestaat. In dat geval is de beloning per transactie meestal een stuk lager dan de vergoeding in het brons segement. De reden hiervoor is dat de advertiser dan minder toegevoegde waarde ziet in het promoten van kortingscodes. 

Dat vind ik niet zo gek aangezien bij een transactie met een kortingscode minder door de advertiser verdiend wordt, hij geeft immers korting. Daarnaast had de bezoeker blijkbaar al de intentie om iets bij de advertiser te kopen en door het zien van een kortingscode veld in de webshop worden bezoekers waar getriggerd om op zoek te gaan naar zo'n code.

 

Realtime informatie randvoorwaardelijk

Om websites over te halen jouw producten te gaan promoten is het geven van inzicht randvoorwaardelijk. Zeker wanneer je vergoed per sale of lead heeft een affiliate belang bij accurate informatie over klikreferenties, bezoekers, transacties, conversiepercentage en vergoedingen.

De klikreferentie is handig wanneer een affiliate op één pagina meerdere uitingen heeft staan richting de website van de advertiser. De klikreferentie is een identifier die je per uiting anders definieert. Hierdoor kun je zien of bijvoorbeeld de tekstlink, banner of button zorgde voor de transactie.

Deze informatie is niet alleen nuttig voor affiliates maar ook cruciaal voor adverteerders. Hiermee kun je zelf zien met welke affiliates de samenwerking goed loopt en waar wellicht winst is te halen. Misschien wil je met specifieke affiliates wel nieuwe dingen proberen of hen uitnodigen voor een kennissessie.

Welke informatie is handig voor een affiilates en advertisers

  • Bezoekers aantallen
  • Transactie aantallen
  • Conversie percentage (de verhoudig tussen transacties en bezoekers)
  • Vergoeding per sale
  • Klikreferentie

 

Zelf een systeem aanbieden of samenwerken met een affiliate netwerk

Eigenlijk heeft binnen Nederland alleen een aantal grote bedrijven een eigen affiliate systeem. Dat zijn Booking.com en Bol.com. Naast een eigen systeem heeft Booking.com ervoor gekozen om ook een programma te hebben bij een affiliate netwerk. Waarschijnlijk om het bereik onder affiliates te vergroten. 

Het voordeel van een programma affiliate programma starten bij affiliate netwerk is dat alles wat je nodig hebt om affiliate marketing te faciliteren door hen wordt aangeboden. Denk hierbij aan:

  • Affiliates activeren
  • Meten, analyse tools en reporting 
  • Groot bereik door reeds aangesloten websites bij het netwerk
  • Doorontwikkeling van techniek zoals attributie modellen
  • Uitbetalen en maken van uitbetalingsfacturen per affiliate

De keerzijde hiervan is dat je als advertiser meestal een vast maandelijks bedrag betaalt. Plus een kleine vergoeding per gerealiseerde transactie.

Het voordeel voor affiliates om met affiliate netwerken te werken is om zo in één keer toegang te krijgen tot affiliate programma's van veel verschillende bedrijven. Dat maakt het starten, implementeren en meten van de affiliates die in dat netwerk beschikbaar zijn een stuk eenvoudiger. Je hebt minder handling dan alle partijen los aansluiten. Bovendien ontvang je de vergoeding via één factuur in plaats van een factuur per advertiser.

 

Affiliate netwerken in Nederland

Er zijn tientallen partijen waaronder ook mediabureau's die affiliate marketing aanieden. De grootste affiliate netwerken in Nederland zijn:

  • Affilinet
  • Awin (voorheen Zanox)
  • Daisycon
  • Tradedoubler
  • TradeTracker

 

Affiliate netwerken verschillen van elkaar. Verschillen zitten in:

  • Kosten per maand
  • Kosten per transactie
  • Functionaliteit die wordt aangeboden in het affiliate systeem
  • Mate van transparantie met wie je samenwerkt en wat de affiliate doet

 

Ieder netwerk heeft zijn eigen systeem met eigen mogelijkheden. Veel mogelijkheden vind je in vrijwel alle systemen zoals de mogelijkheid om met staffels te werken. Maar andere mogelijkheden vind je niet overal. Zo biedt Tradetracker inzicht voor publishers in de url waarvan een affiliate bezoekers aangeleverd heeft. Hierdoor kun je als publisher zelf zien wat voor soort marketing activiteit er wordt ingezet en of het logisch is dat er vanaf die pagina ineens 10 verkopen geregistreerd zijn.

Omdat een affiliate netwerk een hoop werk uit handen neemt wil men daar uiteraard wel ook iets aan verdienen. Een affiliate netwerk berekent een commissie aan de publisher door. Deze commissie is een vast bedrag per order of een percentage van het order bedrag, of een percentage van de commissie die een affiliate krijgt. 

 

De technische werking van affiliate systemen

Ok, de voorkant van het concept affiliate marketing is nu als het goed is wat duidelijker. Maar wat zorgt er nu voor dat een bezoeker gemeten wordt. En wat zorgt ervoor dat een bezoeker die vandaag via de website van een affiilate doorklikt naar de website van de advertiser en over 12 dagen daar pas iets koopt, toch als transactie wordt toegekend aan de affiliate?

Hiervoor worden cookies en fingerprint techniek gebruikt. Dat betekent zodra de bezoeker klikt op een promotionele uiting op de affiliate website, dat het affiliate systeem ervoor zorgt dat er een cookie op de computer van de bezoeker wordt geplaatst.

En omdat op de bedankpagina van de advertiser een meetcode van het affiliate netwerk staat, wordt bij het bereiken van die bedankpagina gecontroleerd of er op de computer van de bezoeker, die inmiddels dus klant geworden is, een cookie staat die nog 'leeft'.

Leeft de cookie nog, dan wordt de transactie toegekend aan de affiliate, zo niet dan niet.

 

Cookie lifetime

Huh, cookies die leven? Nee niet letterlijk natuurlijk. Je kunt technisch gezien wel een geldiheidsduur meegeven aan cookies. Hoe lang die geldigheidsduur is bepaalt de advertiser in overleg met het affiliate netwerk. Vaak is de standaard cookie lifetime 30 dagen. Voor dure op-maat reizen kan dat ook 60 tot 90 dagen zijn.

Klikt een bezoeker dus vandaag door naar de website van de advertiser, en koopt die bezoeker pas iets op de website van de advertiser na 31 dagen, dan ontvangt de affiliate geen vergoeding.

Maar wanneer dezelfde bezoeker na vijf dagen nogmaals op de affiliate website klikt op een uiting die linkt naar de website van de advertiser, dan wordt de oude cookie overschreven en start er opnieuwe een cookie lifetime van 30 dagen.

 

Last cookie counts attributie

Het is mij al jaren een van de grootste doornen in mijn oog; last cookie counts attributie. Dit 

Bezoekers bezoeken vaak meerdere websites en andere middelen voordat zij overgaan tot een verkoop. Ga zelf maar na wat je allemaal doet voordat je een tv koopt bij een webshop.

Je bezoekt Kieskeurig.nl, bezoekt een website waar je kunt kopen en makkelijk verschillende toestellen kunt vergelijken zoals Coolblue.nl. Je leest een review op weer een andere website en na drieënhalve week dimdammen koop je uiteindelijk je tv via een webshop.

Tussen alle websites die je bezocht hebt zitten misschien drie websites die affiliate marketing doen via hetzelfde affiliate netwerk voor dezelfde webshop. 

Het last cookie counts attributie model betekent niets anders dan dat de transactie, de beloning, wordt toegekend aan de partij die via dat netwerk, voor die webshop als laatste een cookie heeft gezet.

 

Andere conversie attributie modellen

Waarom het last cookie counts principe mij een doorn in het oog is, is omdat dit principe betekent dat alleen de laatste partij in de keten een vergoeding krijgt. Terwijl die ander websites misschien net zoveel toegevoegde waarde hebben gehad in het oriëntatie proces van de persoon die zojuist een tv heeft gekocht.

Waarom het zo lang heeft geduurd is mij totaal onduidelijk, maar sinds 2017 zijn er eindelijk affiliate netwerken waar je als advertiser een ander attributie model kunt kiezen. Bijvoorbeeld een lineair model. Dat betekent dat de vergoeding per transactie niet veranderd. Maar dat de transactievergoeding verdeeld wordt over alle websites die een rol hebben gespeeld in het oriëntatie en aankoopproces. 

 

Tips om als advertiser je affiliate programma te beheren

  1. Maak een makkelijk te begrijpen transparant affiliate beleid
  2. Zorg dat affiliate makkelijk met je kunnen communiceren
  3. Beheer je affiliate programma zelf
  4. Kies je voor een netwerk, kies er dan een waar je zelf voldoende inzicht krijgt
  5. Zorg dat je iemand in huis hebt met kennis van html en cookies
  6. Keur zelf je nieuwe affiliate websites goed
  7. Zorg dat alleen domeinen die je goedgekeurd hebt bezoekers naar je toe mogen sturen
  8. Kies je voor het CPS-model vergoed dan over het verkoopbedrag excl. btw
  9. Check periodiek meetverschillen tussen het affiliate systeem en je eigen webstatistieken
  10. Organiseer ook eens kennissessie met je top affiliates, dat is goed voor de relatie en kan affiliate aanzetten tot meer of betere promotie van jouw producten of diensten
  11. Groei je in het aantal transacties? Onderhandel dan met het affililate netwerk over de kosten

 

Tips voor affiliates om meer uit affiliate marketing te halen

  1. Test verschillende advertisers met soortgelijke producten. Daar kunnen interessante verschillen in zitten
  2. Kijk welk attributie model er wordt toegepast
  3. Kijk naar met welke andere online marketing middelen transacties ontdubbeld worden
  4. Kies niet altijd voor advertisers met een hoge vergoeding. Als de advertiser van dat programma een beroerde conversie heeft in zijn webshop verdien je alsnog niets
  5. Kijk naar de cookie lifetime van het affiliate programma

Valkenboskade 672
2563 JR Den Haag

Ik help organisaties graag met het opzetten van chatbots, voice assistants en digitale service & sales concepten. Daarnaast deel ik mijn expertise ook graag om bestaande digitale omgevingen zoals webshops, self-service functionaliteit en mobiele apps te optimaliseren.

 

© Copyright 2010-2024 Louis Jansen Digital Consultancy. All Rights Reserved

Search