Laatste opdracht Travelution Young Talent Award 2010

Met nog een paar uur op de klok, is de deadline ook voor de laatste 2 kandidaten bijna een feit. Het gaat hier over de Travelution Young Talent Award 2010 waar ik samen met 5 andere kandidaten dit jaar voor genomineerd ben. In een eerder artikel heb ik uitgebreid de eerste opdracht en invulling daarvan beschreven: een presentatie aan de vakjury over mijzelf, mijn werkgever NS Hispeed en een innovatief idee voor het vakblad Travelution.

Dat eerdere artikel heb ik half september hier gepost. Wat ik daar nog niet in verteld heb, is wat de 2e en tevens laatste opdracht inhield en wat ik daarvoor gedaan heb. Zo vlak voor de deadline kan ik dat inmiddels prima vertellen Ik acht de kans namelijk erg klein dat de 2 nog actieve kandidaten in deze wedstrijd in een paar uur mijn volledige concept kunnen kopieren, en zodanig kunnen invullen dat de jury niet merkt dat het geheel gekopieerd is.

Eerst maar eens vertellen wat die laatste opdracht inhield. Samen met medekandidate Daniëlle Molenaar van Kuoni mocht ik begin juni 5 dagen naar het eiland Malta. Niet een bestemming waar veel jongeren naartoe gaan. Het eiland kampt dan ook met een behoorlijk rolatorimago. Dat imago werd bevestigd bij het inchecken op Schiphol. De gemiddelde leeftijd van de passagiers van onze vlucht, alsmede de crew van Malta Air lag ver boven de 60. Daar hebben we overigens in Malta zelf bar weinig van gemerkt. De reis was dan ook in 1 woord: geweldig! We verbleven in het schitterende Palace Hotel in Sliema. Het hotel beschikte over schitterende ruime kamers, een infinity pool op het dak van het hotel waar regelmatig van de zonsondergang genoten werd onder het genot van voortreffelijke lokale witte wijnen. We zijn 5 dagen lang echte in de watten gelegd. Bezoek aan nachtclubs waar Jimmy Woo jaloers op zou zijn, open air clubs waar Ibiza een puntje aan kan zuigen, wijnbarren gelegen aan eeuwenoude haventjes, een beetje jetskien, vliegen met een watervliegtuig en overheerlijke diners. Kortom, een uiterst vervelende trip om mee te moeten maken. Check de foto's op Flickr

In het vliegtuig op weg naar Malta ontvingen Daniëlle en ik de volgende opdracht, die aan de bestemming gekoppeld bleek te zijn. De opdracht luidde: "voer 3 maanden lang een PR-campagne voor een hip & trendy Malta".

[notice class="attention"]Opdracht: voer 3 maanden lang een PR-campagne voor een hip & trendy Malta[/notice]

Bij thuiskomst en na het bijkomen van deze spectaculaire trip begon het werk natuurlijk pas echt. Als niet PR-specialist een PR-campagne opzetten is nogal wat. Wat is dat eigenlijk PR'en? Hoe werkt dat en wat heb je daarvoor nodig? Bij de opdracht was overigens vermeld dat de kandidaten zo dicht mogelijk bij hun expertise diende te blijven. Mijn expertise is eCommerce, Online Marketing en Social Media en ik kreeg wel snel het idee dat die expertises goed van pas zouden kunnen komen. Maar zomaar een idee uit de mouw schudden, dat had ik nog niet eerder gedaan.

Tijdens een bezoek aan het Emerce Etravel congres in juni viel het me tijdens een panneldiscussie op dat de reisbranche van oudsher bol staat van de nietszeggende prijzen. Het komt op mij af en toe over als vriendjespolitie, zo van "als ik jou de gouden koffer geef, dan krijg ik van jou toch de houten touringcar 2010?".

Ik besloot om mijn PR-concept daarop te baseren, op een niet bestaande prijs. Deze niet bestaande prijs diende uiteraard gekoppeld te worden aan de opdracht; het PR-en voor een hip & trendy Malta. Wat me bij de firma Apple opgevallen is, is het gebruik van een kleine letter i voor een groot aantal van hun producten. Al die producten zoals iPhones, iPods en Ipads vallen wat mij betreft in de categorie hip en trendy. Een prijs met daarin de kleine letter i zou dus wel aardig zijn.

Na wat conceptmatig denken (lees: middagen playstationnen, tafelvoetballen etc, zoals dat in mijn beleving werkt bij reclamebureau's) bedacht ik de "iTravel Award 2010". Dé award voor de meest hippe en trendy vakatiebestemming van het jaar. Met een zelf bedachte prijs is het voordeel dat je zelf de regels mag bepalen. Ik besloot om alleen het land Malta te nomineren voor de prijs.

Een award is natuurlijk pas een award als je ook iets uit te reiken hebt. Ik heb op Marktplaats voor € 5,- een oude wereldbol gescoord. Deze wererldbol heb ik ontmanteld en helemaal wit gespoten. Het voetje was al strak zwart. Eigenlijk had ik de wereldbol t.b.v. de PR-campagne, een mooi fotomoment en wellicht nog wat YouTube filmmateriaal, uit willen reiken aan de directrive van het Maltees verkeersbureau in Brussel. Dat is helaas niet meer gelukt. Check hier het resultaat van die S-C-H-I-T-T-E-R-E-N-D-E iTravel Award.

Een niet bestaande prijs is leuk is een mooie knipoog, een van de regels van de wedstrijd was dat het resultaat ook inzichtelijk gemaakt diende te worden. Als Online Marketeer ben je veel bezig met het meetbaar maken van resultaten, piece of cake dus. Het doel werd snel bepaald: 1.000 stemmen verzamelen.

Als voormalig freelancer/webdesigner heb ik daarom een campagne-website gebouwd: http://stemopmalta.nl. Op deze website konden bezoekers hun stem achterlaten. Het enige land waar je je stem voor achter kon laten t.b.v. het winnen van de iTravel Award 2010 was uiteraard Malta.

Als Online Marketeer weet ik hoeveel mensen er op banners doorklikken, wat de gemiddelde open- en doorklikratio op nieuwsbrieven, wat zoekmachines voor je kunnen betekeken en wat de impact is van Social Media. Ik had dus wel een aardig idee wat ik moest gaan doen om 1.000 stemmen te verzamelen. En dat was niet niks. Met een leuke campagnewebsite ben je er namelijk nog niet.

Ik besloot om een deel van mijn innovatieve idee uit te voeren dat ik eerder in mei voor de vakjury gepresenteerd had. Dat idee ging over het aangaan van een dialoog met klanten door reisbedrijven m.b.v. Social Media. Door de inzet van Social Media, het meer openstellen van bedrijven en bereikbaarder zijn voor klanten, kun je je naar mijn idee onderscheiden. Iets waar nog veel te weinig bedrijven gebruik van maken. Ik denk en hoop dat ik me in deze wedstrijd heb kunnen onderscheiden door de inzet van o.m. Social Media.
Om potentiele stemmers naar http://stemopmalta.nl te lokken heb ik de volgende traffic generators ingezet:

[icon class="downarrow"]Facebook[/icon]

[icon class="downarrow"]Twitter[/icon]

[icon class="downarrow"]Hyves[/icon]

[icon class="downarrow"]Flickr[/icon]

[icon class="downarrow"]Mobipicture[/icon]

[icon class="downarrow"]You Tube[/icon]

[icon class="downarrow"]Linkedin[/icon]

[icon class="downarrow"]Email[/icon]

[icon class="downarrow"]Google - SEO[/icon]

[icon class="downarrow"]Video blogs[/icon]

[icon class="downarrow"]Social Media blogs[/icon]

[icon class="downarrow"]Banners op andere websites[/icon]

[icon class="downarrow"]Radio-interview[/icon]

[icon class="downarrow"]Krantenartikelen[/icon]

[icon class="downarrow"]Reismagazines[/icon]

[icon class="downarrow"]Mond-tot-mond[/icon]

 

Juiste de combinatie van al deze kanalen en het verwijzen van de kanalen naar elkaar toe hebben gezorgd voor een enorme hoeveelheid stemmers. Maar ik kan het hier allemaal wel uit gaan leggen, je kunt veel beter mijn Prezi hierondre bekijken. Die heb ik ook naar de vakjury gestuurd. Ik ben uiteraard erg benieuwd wat de vakjury ervan vindt, en wat de andere kandidaten ingestuurd hebben en/of nog in gaan sturen. Op 8 december krijgen we tijdens een mooi diner de uitslag te horen. Tijdens het diner zal ik overigens alsnog de iTravel Award gaan overhandigen, als ik het alleen maar om van dat spuuglelijke ding af te zijn!

Bekijk hieronder de presentatie (druk op de play-knop) 

Hou op 8 en 9 december 2010 deze site goed in de gaten als je wil weten of ik de gelukkige winnaar geworden ben van de Travelution Young Talent Award 2010!