Online marketing blogs

Wat is SEO en hoe werkt search engine optimization

Wat is seo of zoekmachine optimalisatie

Zoekmachines, we maken er dagelijks gebruik van. De meeste gebruikers klikken alleen op de bovenste resultaten. Het is daarom niet zo gek dat er een complete industrie schuilt achter 'the art' om zo hoog mogelijke posities in zoekmachines te bemachtigen en te behouden.

Binnen de zoekmachines van Google en Microsoft Bing kun je die posities op 2 manieren verkrijgen. Via:

  1. organische resultaten
  2. gesponsorde resultaten

 

Omdat beide bedrijven veel inkomsten halen uit de gesponsorde resultaten, worden die boven de organische resultaten vertoond. Je herkent de betaalde zoekresultaten  of paid ads meestal aan een label zoals "advertentie", "ads" of " sponsored". Direct onder de gesponsorde resultaten worden organische resultaten vertoond.

 

Wat betekent SEO

Wat houdt SEO eigenlijk in. SEO staat voor Search Engine Optimization. In gewoon Nederlands betekent het zoekmachine optimalisatie.

 

Wat is SEO

Alles wat je ervoor moet doen om pagina's van een website hoog te positioneren op specifieke termen in de organische resultaten noemen we SEO.

 

Hoe werkt SEO

Search engine optimization omvat in de basis 5 dingen:

  1. Content
  2. Techniek
  3. Inkomende links
  4. Concurrentie
  5. Analyseren & optimaliseren

 

Content

Met content doel ik op het schrijven van content over onderwerpen die voor bezoekers relevant zijn en met jouw producten en services te maken hebben. Die content die ook op de juiste manier geschreven te zijn. In 2005 kwam je weg door 10x het woord "appel" te gebruiken in content om op de term appel hoog te scoren. Tegenwoordig schrijf je over onderwerpen. Dus niet alleen over "appel" maar ook wat een appel is, hoe de appel smaakt, wat voor soorten appels er zijn en wat je met appels kunt doen. Je dient rijke contextuele content te schrijven.

 

Techniek

De geschreven content dient op de juiste manier verwerkt te worden op de webpagina. Er dient een titel, verschillende headings een zoekmachine vriendelijke url etc te zijn. Daarnaast speelt performance een steeds grotere rol. Vooral voor de mobiele resultaten in Google is dat belangrijk. Meer over de technische aspecten van SEO vindt je in mijn blog met 24 SEO-tips.

 

Inkomende links

Niet mijn favoriete bezigheid maar wel broodnodig om je pagina's in zoekmachines zoals Google hoger te laten scoren is het verkrijgen van inbound links. Bij voorkeur niet zomaar links maar links met een hoge linkwaarde en die relevant is in vergelijking met jouw content. Dus een blogpost over hardloopkleding met een inkomende link vanaf Adidas.com, gaat jouw website meer helpen dan een inkomende link van de punnik-pagina op de hobbyblog van je tante Annie ;-).

Hierbij kijken zoekmachines ook naar je linkprofiel trouwens. Ondanks dat nofollow links geen linkwaarde opleveren is de balans van nofollow en follow links wel degelijk belangrijk. 100% follow links wekt argwaan bij Google. En een Nederlandse websites met alleen maar inbound links uit Pakistan wordt meestal ook niet erg gewaardeerd.

 

Concurrentie

Ieder website heeft concurrentie. Het kan zijn dat de competitie per pagina verschilt maar op domein niveau zijn er altijd wel een aantal websites met focus op dezelfde producten, services en daarmee ook gelijkwaardige content. Het is goed om je concurrenten in de gaten te houden. Dat helpt bij het verklaren veranderingen. Hun effort kan effect hebben op de keyword rankings van je website.

 

Analyseren & optimaliseren

Zoals al eerder beschreven is SEO geen eenmalige activiteit. Je wilt voorkomen dat goed rankende pagina's wegzakken uit de top 10 omdat je er zelf niet naar om kijkt. Het overkwam mijzelf overigens ook. Gewoon even geen focus een aantal maanden en dan kan het hard gaan. Het is net als met je verwarming in de winter. Die 's nachts uitzetten zal in de ochtend veel meer energie kosten dan de verwarming de hele nacht en beetje laten draaien. Dus blijf de data analyseren en blijf tijd steken in het optimaliseren van jouw website!

 

Verschil tussen SEO en SEA

Ik noemde eerder de gesponsorde resultaten en organische resultaten. Bij beiden horen aparte activiteiten:

  1. Gesponsorde resultaten = SEA
  2. Organische resultaten = SEO

 

Het belangrijkste verschil is dat jij als website eigenaar betaalt voor iedere klik in de gesponsorde resultaten. Bij de organische resultaten betaal je niet(s) per klik.

Daarnaast zijn de activiteiten, skills en tools voor beiden ook grotendeels verschillend.

En, niet onbelangrijk om te weten, een Google Ads campaign kan in een kwartiertje opgezet zijn. Dus binnen no-time kun je traffic verwelkomen op je website. Terwijl het effect van SEO soms weken kan duren. Dat komt omdat daarvoor afhankelijk bent van de Google crawler. Deze bezoekt helaas nog niet realtime na iedere wijziging op een pagina je website om de nieuwe content te indexeren. Hoewel dit voor nieuwssites al wel mogelijk is. De komst van de Google Indexing API zal dit ook gaan veranderen.

 

Kan SEO invloed hebben op SEA

Ja, en dat kan veel extra traffic en/of budget besparing opleveren. Dat zit zo: De positie van gesponsorde resultaten hangt af van 2 dingen:

  1. Ad budget
  2. Google Quality Score

De Google Quality Score (GQS) kent Google toe aan iedere advertentie. Om deze score te bepalen wordt onder andere gekeken naar de pagina waar de advertentie naar linked. Heb je je Search Engine Optimization voor die pagina op orde en voor soortgelijke termen als in de advertentie, dan is de kans groot dat je een betere Google Quality Score krijgt.

Is de relatie tussen advertentie en pagina niet op orde dan krijg je een lage GQS dan zul je per klik automatisch meer gaan betalen. In het slechtste geval wordt je überhaupt niet vertoond en heb je geen traffic.

Kortom: SEO gedegen toepassen op alle pagina's kan het leven van een SEA specialist een stuk makkelijker maken en kan voor meer SEA-traffic met hetzelfde budget zorgen. Het is dan ook essentieel dat de SEO-specialist(en) en SEA-specialist(en) altijd nauw met elkaar samenwerken.

 

Waarom is SEO belangrijk

Omdat de invest die je in SEO doet zich terug betaalt. Wanneer je alle SEO-facetten goed uitvoert is het succes van vandaag ook dat van morgen zonder extra kosten per klik. Veel grote organisaties genereren met organische en betaalde zoekresultaten opgeteld ongeveer 40-60% van hun bezoekers.

 

SEO binnen de online marketing mix

De ideale mix is wat mij betreft daarom de set van kanalen die met elkaar zorgen voor de optimale balans van:

  1. traffic
  2. conversie
  3. gemiddelde orderwaarde
  4. netto winst per order
  5. omzet
  6. investeringsbudget
  7. klanttevredenheid

Omdat veel bezoekers verschillende online marketing kanalen gebruiken voordat er een transactie gemeten wordt is het nuttig om voor de optimale mix te kijken naar conversie attributie. Daarmee wordt de de relatie tussen de gebruikte kanalen in de gebruikte volgorde verklaard en kun je zien welke set van kanalen voor succes gezorgde heeft en ook hoe groot de overlap is van de verschillende kanalen ten opzichte van elkaar.

 

Hoe kom ik gegarandeerd op nr. 1 in Google

Die garantie heb je nooit. Als iemand je dat garandeert, dan moet er direct een belletje gaan rinkelen. De belangrijkste redenen waarom er geen gegarandeerde nummer 1 positie en er ook geen vastgestelde volgorde voor organische zoekresultaten bestaat:

  1. Persoonlijke zoekhistorie, locatie, device beïnvloeden de resultaten
  2. Google voert per maand ruim 100 wijzigingen door in het algoritme
  3. Grotere SEO effort door de concurrent kan een daling voor jou betekenen

 

SEO dat is toch iets eenmaligs

Was het maar waar. Door het veranderende zoekgedrag van gebruikers van zoekmachines, blijft Google het algoritme continue verbeteren. Daarnaast zit je concurrent niet stil. SEO is iets dat continue in beweging is en ook hier geldt: stilstand is achteruitgang. Het zal niet voor het eerst zijn dat ik bij een organisatie constateer dat op non-branded de hoeveelheid traffic in een jaar tijd gehalveerd is. Dit kun je voorkomen door periodiek de juiste data te analyseren en daar concrete acties uit te definiëren en die door te voeren.

 

Techical SEO vs content SEO

Van iemand die zich SEO-expert noemt mag je verwachten dat hij alle aspecten van zoekmachine optimalisatie goed kent en/of goed kan beoordelen. Een SEO-specialist beperkt zich dus niet alleen tot de content kant maar helpt je ook met het verbeteren van je website performance, Core Web Vitals en andere dingen die zoekmachines meenemen in het zoekmachine algoritme. SEO verandert continue, aan SEO-specialisten dus te taak om te zorgen dat je mee verandert.

 

Heb ik een SEO strategie nodig

SEO is geen doel op zich. Het is een middel om een doel te bereiken. Wanneer je werkt met een jaardoel, bijvoorbeeld online omzet heb je traffic, conversie, gemiddelde orderwaarde en transacties nodig om tot die omzet te komen. Zoekmachine optimalisatie heeft vooral invloed op het genereren van traffic. Om dat goed te doen heb moet je de juiste activiteiten plannen, uitvoeren, meten en verbeteren. Ik zie dat niet als strategie maar gewoon een activiteitenplan.

 

SEO expertise in-house of inhuren

Omdat SEO een ongoing proces is adviseer ik altijd om SEO kennis intern op te bouwen. Je kunt dit uiteraard aanvullen met kennis van buitenaf zoals een freelance SEO-specialist of SEO bureau. Al was het maar omdat die groep in kortere tijd learnings op doet bij verschillende klanten en die kennis kan jouw organisatie weer versterken.

 

Wat kost zoekmachine optimalisatie

Om SEO goed te doen zul je in 4 dingen moeten investeren:

  1. Content Management System met voldoende SEO functies
  2. Development capaciteit om SEO dingen die het CMS niet ondersteunt op te pakken
  3. SEO tools voor bijvoorbeeld keyword research, rank tracking, content analyse, link building, competitor analyse
  4. Mensen die SEO voor je doen

 

Wat is off page optimalisatie

Hiermee worden alle technische aspecten bedoeld zoals Core Web Vitals, compressie van bestanden, webserver configuratie en ook code voor structured data.

 

Dit artikel is volledig herschreven in 2018.

Valkenboskade 672
2563 JR Den Haag

Ik help organisaties graag met het opzetten van chatbots, voice assistants en digitale service & sales concepten. Daarnaast deel ik mijn expertise ook graag om bestaande digitale omgevingen zoals webshops, self-service functionaliteit en mobiele apps te optimaliseren.

 

© Copyright 2010-2024 Louis Jansen Digital Consultancy. All Rights Reserved

Search