Wat is zoekmachine optimalisatie

Wat is zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Zoekmachine optimalisatie is het meest goedkope en effectieve online marketing kanaal dat er bestaat. Bij website optimalisatie wordt over het algemeen als eerste gekeken of alle items op de website optimaal zijn ingericht om het maximale aantal bezoekers en omzet uit zoekmachine bezoekers te persen. Reden genoeg om dus alle zoekmachine optimalisatie factoren op je website optimaal te hebben ingericht!

 

Definitie van Zoekmachine optimalisatie

“Zoekmachine optimalisatie is het optimaliseren van content, techniek en performance op de website en het verkrijgen van inkomende links naar pagina's van je website om op die manier de pagina's van je website op gerichte keywords zo hoog mogelijk te positioneren in de organische resultaten van zoekmachine met als doel maximale omzet”. Deze definitie leg ik graag nader uit.

Los van hoeveel content je op je site hebt, heb je voor iedere pagina die je hebt de kans om die pagina in te richten met specifieke keywords om op die keywords een zo hoog mogelijke positie in zoekmachines te verkrijgen. Hoe je die pagina's inricht en hoog krijg kun je o.a. vinden in mijn blogpost vol met gratis zoekmachine optimalisatie-tips. Zoekmachine optimalisatie is geen doel op zich maar 'slechts' een middel vergeet dat niet. Te vaak hoor ik dat er zelfs op directie niveau meegekeken wordt naar positief van keywords. Intern wordt vaak gedacht dat 'we vindbaar moeten zijn op keyword A en B' omdat we dat product verkopen. "We zijn helemaal niet zichtbaar op dit en dat keyword, hoe kan dat!".

a) misschien stond die pagina wel hoog maar door toedoen van eigen medewerkers niet meer of
b) het keyword is helemaal niet zo interessant als de medewerker denkt

uitleg bij a

Veel bedrijfscomputers zijn op het internet bekend onder 1 IP-adres, het IP-adres van een router of proxy-server van het desbetreffende bedrijf. Zoekmachine Google ziet iedere bedrijfs-pc als dezelfde bezoeker. Google zal dus 'zien' dat technisch gezien die ene bezoeker vaak zoekt op een keyword maar meestal niet klikt op de link van de bedrijfspagina die daarbij hoort. Het Google algoritme zal de positie van een eventueel aanwezige pagina daarmee afwaarderen. Het Google algoritme kijkt zeer sterk naar relevantie. De doorklikratio zegt iets over relevantie. Je zoekt op iets en als iets er aantrekkelijk genoeg uit ziet, antwoord geeft op de zoekopdracht van de zoeker dan is de kans groot dat iemand op dat resultaat klikt. Wordt er dus wel gezocht maar niet geklikt op het organische resultaat dan zal Google dat meenemen in de ranking van de pagina. Veel zoekopdrachten en weinig kliks op het desbetreffende resultaat zal dus een lagere positie geven voor die pagina. Maar let op: die ranking geld voor de gebruikers van de bedrijfs-pc. Google kan aan iedere zoeker organische resultaten op een iets andere manier ranken. Het kan dus zijn dat bezoekers van bedrijf X door het interne gebruik van keywords in Google andere (lees: lagere posities van bedrijfspagina's zien) dan iemand die op dezelfde zoekterm op een computer buiten het bedrijf zoekt in Google. Hierdoor wordt wel intern het beeld geschetst dat 'we niet goed vindbaar zijn'. Maar daar hebben medewerkers dus zelf invloed op!

uitleg bij b

Bedrijven maken lang niet altijd producten waar de markt op zit te wachten. Afhankelijk van de ontwikkeltijd worden soms bergen producten of diensten ontwikkeld zonder enig onderzoek naar marktpotentie. Onderbuikgevoel is het devies. Of, het product of de dienst is prima maar de naamgeving is niet gericht op de markt. Dan is er intern gekozen voor een specifieke productnaam die overal uniform doorgevoerd moet worden inclusief de productpagina op de website. Vervolgens komen er nauwelijks bezoekers op de pagina. Dikke kans dat het product toch niet zo gewild is door de markt of dat de naamgeving niet aansluit bij de woorden die de markt gebruikt. Ben je voor 50% afhankelijk van online omzet in je distributie mix. Zorg er dan dus voor dat je je zoekmachine optimalisatie specialist voordat de productnaam gekozen wordt, welke naamgeving in Google gebruikt wordt voor dit product. Dan ben je namelijk echt voor de markt producten aan het ontwikkelen. Argumenten als "maar wij willen ons onderscheiden" zijn hartstikke mooi. Maar met een onderscheidende productnaam waar vrijwel geen zoekvolume op bestaat blijft de kassa toch echt angstig leeg. Betrek je online specialisten dus tijdig bij naamgeving van producten! 

Je zult daar vinden dat je op je website zelf enorm veel kunt doen om die content goed in te richten. Nog altijd zijn er tal van website die content niet goed ontsluiten voor Google terwijl de websites wel enorm veel waarde volle content bevat. Wanneer je url en menu structuur bijvoorbeeld niet goed is ingericht zien zoekmachines geen verband in de content.

 

Verschillende zoekmachine termen

Zoekmachine optimalisatie betekent hetzelfde als SEO en search engine optimization. Zoekmachine optimalisatie is een vorm van zoekmachine marketing maar zoekmachine adverteren (SEA) is ook een vorm van zoekmachine marketing.

 

De Cookiewet vs Zoekmachine optimalisatie

De Cookiewet heeft invloed op zoekmachine optimalisatie. De manier van werken om pagina's hoog in de ranking van Google te krijgen verandert natuurlijk niet alsmede de ranking zelf ook niet. Maar je wilt wel meten wat de posities van keywords zijn, hoeveel bezoekers zoekmachines aanleveren en of daar het aantal orders en omzet op niveau liggen, en welke versterkende werking het op ander online kanalen heeft. Dit doe je meestal met je webanalytics software, bijvoorbeeld Google Analytics. Maar Google Analytics werkt o.b.v. niet-functionele cookies en daar is volgens de huidige opzet van de Cookiewet expliciete toestemming nodig om die cookies te mogen plaatsen. Geeft de bezoeker van je website de toestemming niet dag mag je geen cookies plaatsen en meet je het bezoek en de referring information (waar kwam de bezoeker vandaan) en het gedrag op de website van deze bezoeker niet. Geen inzicht dus en dat optimaliseert erg lastig.

 

Gegarandeerd op nr. 1 in Google

Ze zijn er genoeg, specialisten of zoekmachine bureau's die je zonder zonder meer garanderen dat ze jou website op nr.1 in Google krijgen. Als het allemaal zo makkelijk was, dan stond iedereen op nummer 1 toch? En er is maar 1 1e positie. Je kunt daarom nooit garanderen dat je een pagina op specifieke keywords op nr. 1 in Google krijgt. Daarnaast werken zoekmachines met algoritmes en verschillen de posities o.b.v. diverse factoren zoals locatie. Op een computer in Den Haag kunnen SEO resultaten in Google anders gepositioneerd zijn dan in Amsterdam. En andere factor is concurrentie. De luchtvaart is bijvoorbeeld een branche die al heel vroeg de kracht van zoekmachine optimalisatie begrepen. In die, en in veel andere branches, besteden veel partijen al jaren tijd, geld en moeite om pagina's hoog in Google gepositioneerd krijgen. Als jij morgen een vliegticket vergelijkingssite wil starten, verwacht dan niet dat je overmorgen op positie 1 verschijnt op het keyword 'vliegticket Bangkok'. Ben je actief in een branche waar minder partijen actief zijn dan is de kans groter dan je pagina's met minder moeite, tijd en geld (handjes kosten geld!) hoog in Google gepositioneerd krijgt. 

Het kan dus wel, maar zonder meer vooraf een nr. 1 of andere hoge positie gegarandeerd krijgen zou reden tot vragen stellen moeten zijn.

Vraag ook gerust naar de werkwijze van iemand die je inhuurt. Zoekmachine optimalisatie is geen hogere wiskunde. Partijen die vaag blijven of het zogenaamde geheim van de smid niet durven prijsgeven hebben misschien wel iets te verbergen. Als ik voor jou een zoekmachine optimalisatie traject mag adviseren of uitvoeren dan zal ik als eerste deze lijst van gratis zoekmachine-tips afwerken. Dat kun je dus zelf ook. En lukt het niet, dan help ik je daar graag bij uiteraard.

 

Eenmalig content plaatsen en daarna achterover leunen

No way! Zo werkt het niet. Zoekmachines hechten veel waarden aan relevantie en actualiteit. Plaats je een keer een pagina en wijzig je content nooit of voeg je niets toe, dan zal je positie dalen in de organische resultaten. Bedrijven die een website willen laten ontwerpen met laat zeggen 8 pagina's content en daar verder nooit meer iets mee doen en zich afvragen waarom er zo weinig bezoekers uit Google komen begrijpen niet dat er meer voor nodig is dan wat tekst op een pagina plakken. Actief blijven dus! Je pagina's deelbaar maken voor Sociale Media en een functie ontsluiten waarbij bezoekers reacties op de content kunnen geven helpen dus. Wie de content wijzigt of aanvult maakt niet uit. Als het maar 'levend' blijft. En bezoekers die reacties plaatsen houden de content 'levend'.

Valkenboskade 672, 2563 JR, Den Haag

  • Email: louis@louisjansen.nl
  • Mobiel: 06 41 306 921

Ik help organisaties graag met innovatieve concepten, het opzetten en opschalen van agile en digitale transformatie trajecten en het optimaliseren van bestaande digitale omgevingen zoals webshops, self-service functionaliteit en mobiele apps.

Mijn voorkeursbranches zijn eHealth, openHealth, IoT en energie. Lees hier wat mij drijft.

 

© Copyright 2010 - 2017 Louis Jansen Digital Consultancy

Search