Jack de Vries - zelf online reputatie nog niet helemaal onder controle

Politiek online kan beter

De tweede kamer verkiezingen liggen alweer even achter ons. Interessant dit jaar was o.m. het volgen van diverse debatten via Twitter. Zo kregen Twitteraars het voor elkaar om "de zaal" tijdens één van de op TV uitgezonden live-debatten, wat stiller te krijgen. Het publiek klapte te enthousiast mee of iets dergelijks na iedere gelikte onliner van één van de lijsttrekkers. In het prille begin van de afgelopen verkiezingscampagne, werd veel vuurwerk verwacht van 1 man bij het CDA: Jack de Vries. Maar door omstandigheden werd op 14 mei bekend dat hij aftrad als Staatssecretaris van Defensie. Sindsdien is er veel geschreven, gezegd en met name gepubliceerd over Jack de Vries.

Al tijdens de verkiezingscampagne duidde een collega me op het feit dat de politiek zijn zaakjes online niet altijd even goed op orde heeft, individueel en als collectief. Zo zocht ik voor dit artikel in Google naar de lijst van verkiesbare mensen op "lijst 2e kamer verkiezingen" in Google. Blijkt dat er nog advertentie via Google Adwords vertoond worden.

Google Adwords t.b.v. 2e kamerverkiezingen - politiek

 

 

Dat hoeft nog niet heel erg te zijn. Maar wanneer je na een weloverwogen besluit (de kliks worden door jou, de belastingbetaler, betaald!) de advertentie toch aanklikt, en een error-404 krijgt besef je je weer dat politiek consistent zijn is in zijn werkwijze: ze beloven veel, maar maken het te vaak niet waar.

404-error achter Google Adwords verkiezingscampagne

 

 

Maar dit artikel blijft niet in de breedste zin alle politici achter hun vodden aanzitten. Het zoomt in op 1 specifiek persoon: Jack de Vries. En niet om Jack nog eens een veeg uit de pan te geven, die tijd hebben we wel gehad wat mij betreft. Jack was voor z'n staatsecretarisschap dé spindoctor van het CDA. Een spindoctor heeft volgens BNDestem.nl de taak om zijn/haar politieke baas zo positief mogelijk in het daglicht te zetten, of hem/haar te coachen om dit zelf zo goed mogelijk te doen. Vrij vertaald de puinruimer, en/of degene die een politicus leert om om de hete brei heen te draaien. Interviewer: "Meneer Balkenende, wil u a.u.b. ja of nee antwoorden op de vraag?". JPB: "Dat ligt gecompliceerder etc. bla bla bla...". Zoiets stel ik me er o.a. bij voor.

Nu had Jack de Vries onlangs een situatie waarin hij zelf wel wat positief daglicht kon gebruiken. En dat blijkt hij zelf online nog niet helemaal onder de knie te hebben. Dat is ook niet erg want daar helpen we hem graag bij uiteraard. We hebben het hier over SERM, ofwel Search Engine Reputation Management/Online Reputatie Management. Eigenlijk niet heel veel anders dan wat een spindocter zelf doet, maar dan online.

 

SERM / Online Reputation Management

Ik kwam overigens op het idee voor dit artikel door het bezoeken van m'n eigen Linkedin-profiel. Daar zag ik dat de afgelopen 7 dagen 12 mensen mijn profiel bezochten. Leuker vind ik vaak nog het rijtje "bezoekers van dit profiel bezochten ook". Daar staan soms de grootste namen tussen. Prima voor je ego wanneer je ziet dat mensen die mijn profiel bekeken, ook het profiel van Barack Obama bekeken, ik zoek nog een running mate trouwens. Afgelopen week stond Jack de Vries daar ook tussen. En sinds zijn afscheid van de politiek blijkt Jack (ik mag Jack zeggen hoop ik) ZZP'er te zijn in Communicatie Advies.

Sterker nog, gisteren vond ik op Volkskrant.nl een artikel met als titel Jack de Vries: voor al uw reputaties". Die titel kun je uiteraard op diverse manieren interpreteren. Wellicht is z'n eigen reputatie oppoetsen ook wel aardig wanneer je ziet dat in Google er nog behoorlijk wat saignante artikelen op de 1e pagina te vinden zijn bij het zoeken op "Jack de Vries". Een paar voorbeelden:

  • Affaire Jack de Vries al half jaar in kleine kring bekend
  • Jack de Vries Melissa is manneneter
  • Kwaliteitskranten weten het zeker. Jack de Vries geeft toe: dit is Melissa
  • Jack de Vries woont samen met minnares
  • Jack de Vries uit echtelijk huis gezet
  • Mea culpa van Jack de Vries

 

SERM - Wees actief met en op eigen website

De bovenstaande titels liegen er niet om. Dit zijn uiteraard berichten die je liever niet bovenin zoekmachines tegenkomt wanneer er op je naam gezocht wordt. Het is dus belangrijk om in zoekmachines zelf goed vertegenwoordigd te zijn. Dat doe je uiteraard met een eigen site die je als BN'er / politicus anno 2010 natuurlijk al lang had moeten hebben, al is het maar een splash-page met foto en wat politieke standpunten erop bijv. Jack de Vries had zelf tot voor kort nog helemaal geen website. Die staat er pas sinds afgelopen week. Beetje laat dus. En ik hoop dat het wat meer wordt dan wat er nu staat op http://www.jackdevries.nl. Actieve websites worden nu eenmaal meer op prijs gesteld door zoekmachines dan stoffige, oude websites/content. Publiceer daarom regelmatig artikelen (blog, tips, trucs, whatever!). Geef mensen desgewenst ook de mogelijkheid om zelf comments achter te laten. Daarmee creeër je binding met je volgers, én het genereert content/activiteit wat Google erg op prijs stelt.

Jack zou met zijn schat aan communicatie-ervaring, een tip van de week kunnen publiceren, z'n tweets kunnen embedden op z'n website, een fanpage in Facebook kunnen creeëren en daarmee cross-linken, een eigen YouTube-kanaal/account openen en communicatie-tips per video kunnen geven, en die video's weer embedded op z'n eigen website. Het zijn maar een paar ideeën om de website wat meer body te geven.

Klein details overigens nog. Het valt me op dat de eerste foto die je van Jack de Vries op z'n eigen website tegenkomt, van beroerde kwaliteit is. Het heeft er alle schijn van dat deze foto een opgeschaalde en gecropte foto is van DePers.nl. Waar de foto ook vandaan mag komen, zorg natuurlijk altijd voor een rete-strakke plaat van jezelf op je eigen website. Straks in de zin van scherpte, over smaak/uiterlijk valt verder natuurlijk te twisten (voordat ik hier weer allerlei comments over mijn foto hier bovenaan krijg natuurlijk!). Wat me nog meer opviel bij bekijken van de broncode via de rechtermuisknop "view source" optie. Is de zogenaamde "copyright"-functie. a) ik vind dit soort popups erg achterhaald en b) het insinueert iets van beveiliging of wat dan ook, terwijl de broncode wel via de menu-balk "view" > "source" te vinden is. Titel van de foto is trouwens jackdevries-06_vergrootgrijs.jpg...vergroten/opschalen...

Beveiligen van source-code met rechtermuisknop

 

 

Creeër sociale profielen in relevante netwerken

Activiteit en content zijn de twee belangrijkste elementen om met een eigen website én om met sociale profielen (Twitter, Linkedin, Facebook, Hyves, vakgerelateerde blogs etc.) hoog in zoekmachines te eindigen. Zorg dus dat je meer dan alleen een eigen website hebt. Wees ook/wel relevant in iedere omgeving. Dus geen Facebook-profiel aanmaken om een Facebook-profiel te hebben. Nee, doe er ook iets mee. Claimen uit naamsbescherming is natuurlijk een uitzondering op deze regel maar een Facebook- of Linkedin-profiel waar niets gebeurd, zal door Google niet hoog geranked worden.

Hoe actiever je bent, des sneller je website en/of profiel ge(her)indexeerd wordt door Google. Iemand die dus op jou naam Googled, krijg daarmee automatisch de juiste content voor de kiezen. Andere sites zullen ook naar jou gaan linken of gaan je volgen wanneer je actief, actueel en relevant bent voor hen. Het linken naar jouw omgeving + het zoekmachine vriendelijk inrichten van je website zijn weer van belang voor je PageRank. Daarmee wordt de kans dat een artikel op een online nieuwsomgeving hoger geranked wordt dan jouw profielen en websites alweer een stuk kleiner, of ze zullen sneller weer verdwijnen. Jij plaatst immer ook regelmatig content en daarmee ben je na het plaatsen van dat ene artikel, weer actueler dan dat kranten artikel (waar hoop ik voor jou, niet te veel op gereageerd wordt, dat werkt weer in het voordeel van de ranking van het krantenartikel.

  • Zorg altijd voor een eigen website, bij voorkeur www.jouwnaam.nl
  • Plaats regelmatig relevante content op je website
  • Maak diverse sociale profielen aan, wees daar actief én relevant

Conclusie: wees slimmer dan de rest. Blijf actief, actueel en relevant op je eigen website en sociale profielen.