Augmented Reality als alternatief voor blindegeleidehond

Social Media is het helemaal op dit moment. De ene toepassing of sociale netwerk is nog niet gelanceerd of het volgende platform dient zich alweer aan. Augmented Reality is binnen Social Media een nog relatief klein fenomeen in verhouding tot sociale netwerken en tools die je op websites tegen komt. Ik ga even niet in op de vraag of Augmented Reality überhaupt tot Social Media behoort, dat laat ik graag aan anderen over.

Augmented Reality is een combinatie van realiteit en virtualiteit. Een concreet voorbeeld is het weergeven op de display van je mobiel van wat de camera in je mobiel ziet met daar overheen een laag met extra informatie. Je loopt bijvoorbeeld door Amsterdam, wijst met je iPhone 3GS naar het Rijksmuseum, en krijgt het museum op je iPhone keurig in beeld, met daarnaast informatie over het rijksmuseum.

In december 2009 publiceerde Mashable.com een top 10 van manier om augmented reality toe te passen. Een leuk overzicht om een indruk te krijgen waar Augmented Reality eigenlijk over gaat. De rode draad in alle 10 de toepassingen is "fun". Een hoog gadget en speel gehalte. Echt functionele toepassing ontbreken naar mijn idee in deze top 10. Heel wat functioneler zijn de 10 toppers voor de iPhone die Mashable.com diezelfde maand ook publiceerde.

Deze mogelijkheden brachten mij op een idee die volgens mij veel socialer is dan alle Social Media, sociale netwerken en appz tot nu toe, namelijk: iNavibuddy. Een fictieve naam voor een augmented reality applicatie speciaal voor blinden en slechtzienden.

Het concept werkt als volgt. Je combineert een aantal bestaande elementen:

  • Navigatie software voor je mobiele telefoon
  • Navigatie software voor je mobiele telefoon
  • Oordopje voor de stem die jou de weg voorleest

De applicatie moet het mogelijk maken om jouw als blinde of slechtziende m.b.v. je mobiel de weg naar huis te laten wijzen. Dat doet een blindengeleidehond normaal gesproken ook maar daar blijken wachtlijsten voor te zijn. Soms wacht iemand wel een jaar op zo'n dier, die in Nederland in huis situaties opgeleid worden. Dat is logischerwijs een zeer tijdrovende klus.

iNavibuddy installeer je als applicatie op je mobiele telefoon en hang je om je nek, een fictieve dure versie kun je uiteraard in de vorm van diverse hippe brillen kopen. De camera in je mobiel of de glazen van je hippe bril, nemen waar wat jij zou zien als je goed zou zien. De software is in staat om wat waargenomen wordt, om te zetten naar een stem die jou aanwijzingen geeft tijdens je wandeltocht vertalen naar een stem die je aanwijzingen geeft, net als de stem van TomTom die jou vertelt wanneer je rechts moet of om moet keren. In mijn gedachte gaat het om dit soort simpele aanwijzingen: "na 20 meter naar links", "sla nu linksaf", "u loop te dicht bij de stoeprand, ga wat naar rechts", "wacht hier tot het voetgangers stoplicht snel gaat tikken" etc.

Het verschil met normale navigatiesoftware is dat iNavibuddy dis in staat is om verkeersobjecten te onderscheiden en aanwijzingen geeft die normale navigatiesoftware niet geeft. Ik denk dat je Augmented Reality hiervoor zou kunnen inzetten. Deze techniek is in staat om een gebouw te herkennen en daar informatie over te geven. Dan moet het volgens mij ook mogelijk zijn om te herkennen wat een stoep is, wat een blinde normaal gesproken met z'n stok moet zien te achterhalen of waar de blindengeleidehond op let.

Nog mooier zou natuurlijk het onderscheiden van bewegend verkeer zijn zodat een blinde of slechtziende niet meer helemaal naar een stoplicht hoeven te lopen om over te steken, maar wellicht is dat nog een brug te ver.

Feit is dat blindengeleidehonden en het opleiden daarvan een kostbare zaak is, in tijd en geld. Dat wordt over het algemeen natuurlijk vergoed door je ziektekostenverzekering maar die wachtlijst, die wordt niet vergoed. Dus wat denk je, is dit haalbaar? Kan iemand dit ontwikkelen? Is dit iets wat nooit kan, of is het er over vijf jaar?


search