Online marketing blogs

The Hague Jazz vindt 404 erros prima

The Hague Jazz vindt 404 errors prima

Gebruikerswaardering: 4 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter inactief
 

Als liefhebber van Jazz, Soul en Funk muziek en als inwoner van #070 heb ik alle edities van The Hague Jazz bezocht. Een tijdje geleden ben ik daarom @thehaguejazz gaan volgen om op de hoogte te blijven van alle ins & outs van het festival wat dit jaar van 17 t/m 19 juni in het ADO stadion plaats vindt. Gisteren werd met gepaste trotst getwitterd dat de nieuwe TheHagueJazz.com website live staat.

Twitter The Hague Jazz nieuwe website

Tijd om eens te kijken waar men zo trots op is.

 

Geen 301-redirects

Wat er precies nieuw aan de website is, viel me niet direct op maar dat zegt wellicht meer over mij dan over de website. Na een korte test in Google bleek echter dat er wederom een bedrijf in geslaagd is om een flinke blunder te maken bij het live zetten van een nieuwe website. Een flink deel van de content op de nieuwe website is namelijk bereikbaar onder een andere urls dan op de oude website. En wanneer je hier geen nette 301-redirect techniek op toepast zodat oude urls doorverwijzen naar nieuwe krijgen bezoekers die via bijvoorbeeld Google je website willen bezoeken een dikke 404-error voor hun neus. Juist Joomla! het CMS waarin Thehaguejazz.com gemaakt is, biedt tal van componenten om 301-redirects te beheren. Ik zou daar zeker z.s.m. gebruik van gaan maken.

  • Opgebouwde Google Pagerank wordt weggegooid
  • Bezoekers lopen tegen een muur aan
  • Je loopt dus inkomsten mis!

 

The Hague Jazz website 404 error pagina

 

 

Grote traffic generator stuurt verkeer het riool in

Een mooi optie die je kado krijgt van Google wanneer je o.a. autoriteit bent op dat desbetreffende keyword zijn sitelinks. Erg lekker op zo'n mooi stuk exposure bovenaan de organische resultaten te hebben. Bezoekers kunnen niet om je heen en je ontsluit direct je belangrijkste pagina's voor bezoekers. Wel zo handig als die links werken. In dit overzicht werkte slechts de hoofdlink en de link naar het programma. De rest is hartstikke dood!

The Hague Jazz website 404 errors sitelinks

Dit blijkt niet alleen voor de organische resultaten (SEO) zo te zijn. Ook de links achter de gesponsorde koppelingen (SEA) in Google worden voor een groot gedeelte naar niet (meer) bestaande pagina’s gestuurd. The Hague Jazz ontvangt overigens subsidie van de Gemeente Den Haag en het zou niet misstaan om uit die gemeentelijke belastingcenten het optimale rendement te persen.

Zo treedt Duran Duran op 11 juni as. op in het ADO station en verkoopt Thehaguejazz.com hier kaarten voor via de website. Bij een zoekopdracht in Google en een klik op de betaalde Google advertentie, krijg je ook de zwarte muur vertoond. Weg conversie!

Duran Duran treedt op in ADO stadion

 

 

Tips worden niet opgepakt door The Hague Jazz

Opmerkelijk genoeg attendeerde ik The Hague Jazz op 5 mei hier al op via Twitter maar werken de links nog altijd niet terwijl er vrolijk wordt door getwitterd.

Tweets Louis Jansen aan The Hague Jazz

 

Vorig weekend ontdekte ik een soortgelijke fout op de website van La Place. Een link naast een product naar de webshop werkte niet. Daar werd binnen een paar uur op gereageerd en binnen een werkdag werkte de link weer. De informatie van Twitter is dus op de juiste plek in de organisatie beland en dit is een duidelijk voorbeeld dat mensen bereid zijn om je zonder tegenprestatie gewoon te helpen om dingen beter te maken. Iedereen maakt namelijk fouten, niks mis mee.

 

Waar is de kracht van je creatieve partner en wat niet

De partij die verantwoordelijk is voor het ontwerp en de bouw van Thehaguejazz.com is DPDK Creative Digits. Dat blijkt uit een verwijzing in de broncode van de Thehaguejazz.com waar nerds als ik in duiken maar ook uit een item op hun eigen website. Dat deze site weer eens een bewijs is dat veel creatieve partijen weinig op hebben met zoekmachine optimalisatie (SEO) blijkt uit eigenlijk alles (titles, meta descriptions, urls, gebruik van on-page javascripts etc).

Het gebrek aan kennis hierover was mogelijk de aanleiding van het ontbreken van een juiste meta-tag t.b.v. de "description". Deze meta tag staat weliswaar keurig in de broncode van Thehaguejazz.com

<meta name="description" content="">

maar de waarde content is niet ingevuld. In plaats daarvan is de volgende code gebruikt:

<meta name="meta_description" content="Eén van Europa's meest intieme en kwalitatieve jazzfestivals. Geroemd om de goede mix van artiesten en muziekstijlen. Bestel vandaag nog kaarten">

Bijna hetzelfde maar net even anders. Zo anders dat het voor Google een stuk code zonder enige waarde is.

 

Verbeterpunten voor The Hague Jazz

  • Pas alsnog 301-redirects toe om de schade te beperken
  • Maak een XML-sitemap om Google z.s.m. de juiste urls te kunnen laten indexeren
  • Controleer de urls in Google Adwords campagne
  • Gebruik de juiste meta-tag t.b.v. de "description"
  • Zorg dat tips die via Twitter naar je gestuurd worden, op de juiste plek in de organisatie belanden
  • Maak iemand verantwoordelijk voor het monitoren en optimaliseren van dit soort dingen, zeker tijdens het live zetten van een nieuwe website

Gelukkig heb ik er alle vertrouwen in dat het festival zelf een stuk beter wordt dan de huidige SEO, SEA en Twitter aanpak.

Update november 2011: Helaas hebben de tips en aanbevelingen niet geholpen. Op 1 november 2011 is The Hague Jazz failliet verklaard. Waar de financiële problemen door zijn ontstaan is mij niet bekend. Ik kan in elk geval vaststellen dat de manier waarop de nieuwe website (met veel gemeenschapsgeld ontwikkeld) gelanceerd is en de wijze waarop geadverteerd werd in Google niet bepaald hebben bijgedragen aan het voorkomen van de financiële problemen.


Zoeken

ONDERTUSSEN OP TWITTER

RT @rjpbaan: VWS adviseert meer groenten eten. Nieuwe kabinet wil BTW op oa groenten naar 8%verhogen! Is BTW 0% tarief dan niet een veel be…
@TomvdBerg1 @ruudhuigsloot @Stasss Ik lig bij m'n brievenbus te wachten. Zal ze als Robin Hood uitdelen 😬

Valkenboskade 672, 2563 JR, Den Haag

  • Email: louis@louisjansen.nl
  • Mobiel: 06 41 306 921

Ik help organisaties graag met innovatieve concepten, het opzetten en opschalen van agile en digitale transformatie trajecten en het optimaliseren van bestaande digitale omgevingen zoals webshops, self-service functionaliteit en mobiele apps.

 

© Copyright 2010 - 2017 Louis Jansen Digital Consultancy

Search