Online marketing blogs

Google Analytics, Verander nooit iets op vrijdag

Google Analytics: verander nooit iets op vrijdag

Gebruikerswaardering: 4 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter inactief
 

Een gouden regel die ik zelf al jaren hanteer. Maar in een vlaag van enthousiasme wijk je er wel eens van af. En dat is soms zooo zonde!

Vrijdag zou ie verzonden worden. De eerste email waar ik een flinke bijdrage aan heb mogen leveren voor mijn huidige werkgever. We waren het er allemaal over eens dat de emails beter konden. Dus gingen we daar eens goed voor zitten. Waar ga je je op focussen? Hoeveel boodschappen stop je er in (en hoeveel laat je eruit)? Waar doe je welke groep in de database op dit moment in het jaar, de zomervakantie, een plezier mee? En op wat voor soort conversie ga je je richten? De harde of toch de wat zachtere?

 

Event Tracking in Google Analytics

Om e.e.a. goed meetbaar te maken waren we al een aantal dagen bezig met het inrichten van diverse nieuwe zaken op webanalytics gebied. Gewoon om meer en beter inzicht te krijgen in de succesfactoren van diverse middelen. En omdat je dat al een paar dagen aan het fine-tunen bent en je voor sommige zaken gebonden bent aan het gebruik van virtual pages m.b.v. Google Analytics plaats je daar een regeltje meetcode hier en daar voor bij. Om nog een aantal zaken extra te kunnen meten besloten we om dat met behulp van Event Tracking in Google Analytics te doen, een door mij veel misbruikte meetfunctie waar je oneindig veel informatie mee op kunt slaan die je normaliter niet in Google Analytics kwijt kunt (tip!).

 

Extra code regeltje als test

Maar omdat ik wat informatie uit een url wilde extraheren en m.b.v. Event Tracking in Google Analytics wilde wegschrijven ben ik wat gaan testen met een extra regeltje code. En zoals dat gaat aan het eind van een vrijdagmiddag vergeet je soms de tijd. Sluit je te snel e.e.a. af en voor je het weet zit je ergens aan een goed glas wijn het weekend in te luiden, terwijl die coole email die een paar uur daarvoor verzonden is naar een grote groep in je email database lekker aan het converteren is.
Totdat je vrijdagavond constateert dat het aantal conversie dat er het eerste aantal uur zoveel belovend uit zag niet zo hard meer verder groeit. Bummer!! Dan zullen al die mensen ook wel aan een lekker glas wijn zitten, dacht ik nog.
Maar toen ik op zaterdag en zondag geen conversie binnen het desbetreffende doel meer gemeten zag worden en ook in het RAW data profiel, dat je uiteraard altijd aanmaakt, geen conversies op dit doel meer binnen zag komen wist ik dat er iets niet klopte.

Dus toen ik op maandag de broncode van de bedankpagina van het desbetreffende doel bekeek en ik zag dat daar nog een ;] stond op een plek waar dat niet hoorde te staan, zag ik dat ik het succes van m’n collega’s en mijzelf had getorpedeerd. Enorm balen uiteraard want die eerste uren na verzending zagen we een enorm conversie percentage ontstaan.

 

Geen gemeten resultaten

En nu wisten we niet hoe groot het succes in totaal was geweest. Gelukkig kon een collega in een van de andere database nog wel achterhalen hoeveel conversies er in de database bijgekomen waren en bleek dat er in het weekend 500% conversie verbetering gerealiseerd was t.o.v. het aantal conversie dat normaliter uit dit doel wordt gehaald. En na het herstellen van de meetcode op de bedankpagina zagen we gelukkig dat de conversie ook op maandag en dinsdag nog onverminderd binnen stroomden met inmiddels een conversie stijging van 1300%!! (aantallen die we nu halen t.o.v. het aantal doelen dat we gewend zijn uit een dergelijke actie te halen). En dat alleen door meer focus te geven een 1 specifiek onderwerp in een nieuwsbrief en visueel e.e.a. wat duidelijker en anders in te richten. Snelle winst!!! Maar wel balen dat niet alle converies terug te vinden zijn in Google Analytics. Al was het alleen al voor het volledig krijgen van het beeld van je conversie attributie rapporten waarmee de versterkende werking van of door andere online kanalen inzichtelijk worden.

Dus vergeet het nooit meer (zei hij hard tegen zichzelf!): nooit iets op vrijdagmiddag wijzigen in je Google Analytics instellingen!!


Zoeken

ONDERTUSSEN OP TWITTER

RT @rjpbaan: VWS adviseert meer groenten eten. Nieuwe kabinet wil BTW op oa groenten naar 8%verhogen! Is BTW 0% tarief dan niet een veel be…
@TomvdBerg1 @ruudhuigsloot @Stasss Ik lig bij m'n brievenbus te wachten. Zal ze als Robin Hood uitdelen 😬

Valkenboskade 672, 2563 JR, Den Haag

  • Email: louis@louisjansen.nl
  • Mobiel: 06 41 306 921

Ik help organisaties graag met innovatieve concepten, het opzetten en opschalen van agile en digitale transformatie trajecten en het optimaliseren van bestaande digitale omgevingen zoals webshops, self-service functionaliteit en mobiele apps.

 

© Copyright 2010 - 2017 Louis Jansen Digital Consultancy

Search