Ecommerce blogs

De klant als affiliate

De klant als affiliate

De ultieme droom van ieder bedrijf: Zoveel vaste klanten dat je geen nieuwe nodig hebt. Omdat dat lang niet altijd lukt, heb je altijd weer nieuwe klanten nodig om je (online) doelen te halen. In het online landschap komen die potentiële nieuwe klanten via allerlei kanalen op je website of andere online verkooplocaties terecht. Bijvoorbeeld een aparte shop die je binnen je Facebook-fanpage beschikbaar stelt. Een van die middelen die (nieuwe) klanten aanlevert is affiliate marketing.

Het concept van Affiliate Marketing is simpel. Iemand richt een website in, zorgt dat zijn bezoekers bij jouw terecht komen en wanneer de afgesproken actie plaats vindt (CPA, CPC, CPL etc) ontvangt de affiliate een vergoeding voor de marketing inspanning die hij voor jou verricht heeft.

Wat niet altijd even duidelijk is, is wat de toegevoegde waarde van een affiliate is en of de ogenschijnlijk nieuwe klant al eens bij je gekocht heeft. Dit is uiteraard afhankelijk van de inrichting van je digitale kassa en of daar eventueel wel/geen klantgegevens inzitten maar in dit artikel gaan we er vanuit dat dat niet het geval is.

Het mooi van Affiliate Marketing is dat je iemand beloont voor het aanleveren van kwalitatieve traffic / bezoekers. Maar zou waarom zou je dat concept niet direct voor bestaande klanten kunnen gebruiken.

 

Bestaande klanten die voor nieuwe klanten zorgen 

In de eerste alinea refereerde ik naar de ultieme situatie. Het hebben van louter bestaande klanten om je doelen te halen. En omdat dat dat niet altijd zo is, heb je andere activiteiten nodig. Maar, wie mijn vorige artikel over de BITS marketing strategie gelezen heeft, weet inmiddels dat ook weer nieuwe klanten uit bestaande klanten kunt halen.

De letters BITS stonden voor Bekendheid, Imago, Traffic en Sales. De S van Sales gaat over de verkopen aan nieuwe klanten. Achter BITS stonden nog twee letters: C en R van Crosssale en Referrer. Dit artikel gaat over Referrers. En daarmee bedoel ik het aan laten brengen van nieuwe klanten, door bestaande klanten.

Iemand die dus zo enthousiaste over jouw producten, diensten en services is, dat ie als een enorm blije vogel aan mensen om hen heen vertelt hoe fantastisch jouw bedrijf wel niet is. Ik heb dat bijvoorbeeld met Senz Umbrella's. De stormparaplu die een paar centen kost maar sinds ik dat ding heb, lach ik om iedere herfstbui die gepaard gaat met wind tot windkracht 10. En die paraplu's werken echt zo goed als men het zegt. En ja, een van de oprichters van Senz Umbrella's is inderdaad de broer van een mijn beste vrienden. Maar dat staat daar volledig los van. Door mijn enthousiaste verhalen heb ik al 2 collega's die inmiddels ook met zo'n futuristisch vormgegeven regenstopper rondlopen en ook zij zijn er erg blij mee.

Ik ben dus een ambassador van Senz Umbrella's en waarom zou je dat nou niet belonen zoals je dat met affiliates ook doet. En ik wil nog een stap verder gaan. Iedereen die door mij iets koopt, krijg mijn persoonlijke code waarmee men eventueel een mooi introductieaanbod krijgt. Voor ieder product dat die nieuwe klant koopt, wordt ik beloond. Dat zegt namelijk iets over de kwaliteit van de klant die ik aangebracht heb.

Binnen de travelbranche, waar ik zelf in werk, zou dit met name een mooie mogelijkheid zijn voor zakelijke reizigers, want die reizen frequenter dan reizigers in het leisure segment. Zakelijke reizigers boeken hun reis nu via reisagenten zoals BCD, ATP of Uniglobe. Maar via bovenstaande constructie zou je voor zakelijke reizigers, zeker die uit de MKB markt, kunnen overhalen om rechtstreeks bij jou te boeken. En voor iedere keer dat die zakelijke klant die ik aangebracht heb, krijg ik als bestaande klant dan een beloning. De vorm van die beloning kan uiteraard van alles zijn, iets financieels, punten of wat dan ook.

 

Vragen aan jou:

  1. Waarom gaat die wel / niet werken denk je?
  2. Wie heeft er ervaring met klantprogramma's waarbij het aanbrengen van nieuwe klanten beloond wordt en succesvol is?

Valkenboskade 672
2563 JR Den Haag

Ik help organisaties graag met het opzetten van chatbots, voice assistants en digitale service & sales concepten. Daarnaast deel ik mijn expertise ook graag om bestaande digitale omgevingen zoals webshops, self-service functionaliteit en mobiele apps te optimaliseren.

 

© Copyright 2010-2024 Louis Jansen Digital Consultancy. All Rights Reserved

Search